Logopēdija ir zinātne par runas, valodas, komunikācijas un orofaringeālās (mutes un rīkles) funkcijas novērtēšanu un traucējumu atklāšanu, novēršanu un profilaksi. Logopēdija ir cieši saistīta ar medicīnu, valodniecību, pedagoģiju un psiholoģiju.

Skolotājs logopēds novērtē, identificē un koriģē runas (artikulācijas, runas tempa un ritma, balss), mutvārdu un rakstu valodas, komunikācijas un orofaringeālās funkcijas traucējumus.

Skolotājs logopēds darbā:

  • novērtē izglītojamā vai klienta runu, valodu, komunikācijas spējas, orofaringeālās funkcijas;
  • darbā izmanto zinātnē balstītas logopēdiskās novērtēšanas un traucējumu noteikšanas metodes un paņēmienus;
  • nepieciešamības gadījumā sniedz ieteikumus konsultēties pie ārstniecības personām (neirologa, otolaringologa, stomatologa-ortodonta u. c.);
  • lieto atbilstošas logopēdiskās tehnoloģijas un korekcijas metodes, ievērojot izglītojamā vai klienta individuālās vajadzības;
  • lieto dažādus testus, uzskates līdzekļus, metodiskos materiālus, mācību materiālus un ievēro darbības jomai saistošus normatīvos aktus;
  • konsultē un iesaista izglītojamā vecākus vai klienta ģimenes locekļus runas, valodas, komunikācijas un orofaringeālās funkcijas traucējumu novēršanā vai mazināšanā, konsultē pedagogus, sniedz ieteikumus izglītojamā runas un valodas attīstīšanai;
  • veic izglītojamā vai klienta attīstības dinamikas izpēti un sava darba pašanalīzi;
  • sniedz savlaicīgu un saprotamu atgriezenisko saiti vecākiem un pedagogiem par izglītojamā izaugsmi logopēdiskās korekcijas procesā;
  • sagatavo logopēda dokumentāciju – atzinumus, novērtēšanas un progresa ziņojumus u. c.;
  • profesionāli pilnveidojas atbilstoši jaunākajām logopēdijas, pedagoģijas, psiholoģijas un citu zinātņu atziņām un aktualitātēm.

Studiju process

RTU Liepāja īstenotā studiju programma “Logopēdija ir vienīgā bakalaura programma Latvijā, kas sniedz iespēju pilna vai nepilna laika studijās iegūt profesionālo bakalaura grādu logopēdijā un skolotāja logopēda kvalifikāciju.

Studiju programmas saturs iekļauj vairākas jomas – logopēdiju, medicīnu, lingvistiku, psiholoģiju, pedagoģiju u. c.

Profesionālās bakalaura studiju programmas ietva var apgūt dažādus priekšmetus, piemēram: logopēdijas pamatjautājumi; bērnu logopēdija (skaņu izrunas traucējumi, valodas traucējumi, šķeltņu runa, runas tempa un ritma traucējumi); audioloģija un balss traucējumi; skolas logopēdija (rakstu valodas traucējumi); kompleksi funkciju traucējumi; iegūtie runas, valodas un orofaringeālās funkcijas traucējumi, pētniecība logopēdijā u. c.
Studentiem ir iespējas iesaistīties zinātniskajā pētniecībā un apgūt jaunākās tehnoloģijas RTU Liepāja Runas un balss izpētes laboratorijā.

Darba un izaugsmes iespējas

Iegūstot skolotāja logopēda kvalifikāciju, ir iespēja strādāt pirmsskolas un vispārējās izglītības iestādēs, tostarp iestādēs, kas īsteno speciālās izglītības programmas, kā arī savā privātpraksē. Izpildot Ministru kabineta noteikumos minētās prasības, skolotājam logopēdam ir iespēja kļūt par ārstniecības atbalsta personu, tā paplašinot darba iespējas, piemēram, veselības un sociālās aprūpes jomā.

Tātad studiju programmas absolventi savu profesionālo darbību var īstenot ne tikai izglītības jomā, bet arī citās nozarēs vai privātpraksē (ievērojot Ministru kabineta noteikumos noteiktās prasības).

Logopēdi ir ļoti pieprasīti darba tirgū un ierasti darba gaitas uzsāk jau profesijas apguves laikā – pēc 2. kursa pabeigšanas.

Rakstura īpašības, prasmes un kompetences, lai labi veiktu darbu

  • Izpratne par cilvēka attīstības stadijām un vecumposmu īpatnībām.
  • Runas, valodas, komunikācijas un orofaringeālās funkcijas novērtēšanas un traucējumu noteikšanas metožu un paņēmienu pārzināšana.
  • Ļoti labas latviešu valodas prasmes runā un rakstos.
  • Psiholoģiskā noturība un augsta saskarsmes kultūra, prasme veidot lietišķu sadarbību.
  • Radošums un elastīgums – spēja pielāgoties.
  • Atbildības sajūta, precizitāte un neatlaidība.
  • Empātija, laipnība un pacietība.

Ieteikumi no logopēdijas programmas studentiem un profesijas pārstāvjiem

  • Nozīmīga logopēdijas sastāvdaļa ir valodniecība, jo ierasti runas un valodas traucējumi tiek salīdzināti ar vispārpieņemto valodas normu. Tāpēc skolotājam logopēdam ir jābūt zinošam valodniecības jomā. Studiju laikā būs jāapgūst lingvistika, tādēļ ir vērtīgi skolas laikā pilnveidot latviešu valodas prasmes, mācīties gramatiski un stilistiski pareizā valodā formulēt savas domas, izteikt viedokli.
  • Profesijas apguves laikā ir vairāki medicīnas jomas priekšmeti, tāpēc skolas laikā ir lietderīgi papildus apgūt anatomiju, interesēties par bērna fizisko un emocionālo attīstību, meklēt informāciju par pētījumiem un citiem materiāliem logopēdijas jomā.
  • Ja apsver skolotāja logopēda profesijas apguvi, izjautā par interesējošiem jautājumiem kādu, kurš jau studē logopēdiju. Tāpat pirms studiju uzsākšanas izmanto iespēju “ēnot” skolotāja logopēda profesijas pārstāvi viņa darba ikdienā.
  • Studiju laikā jābūt gatavam intensīvi mācīties, studiju process nav viegls, jāapgūst nozīmīgs tēmu apjoms, taču studijas ir ļoti interesantas. Noderīgi, ja jau skolas laikā ir attīstīts ieradums savlaicīgi izpildīt uzdoto.
  • Logopēda darbā ļoti svarīgs ir radošums, taču tikpat būtiska ir arī precizitāte. Jābūt prasīgam, bet vienlaikus arī empātiskam, laipnam un pretimnākošam. Bez precizitātes un neatlaidības nevar novērst runas un valodas traucējumus.
  • Logopēda darbā svarīga ir spēja būt atbildīgam, jo  kompetence iekļauj  ne tikai zināšanas un  prasmes, bet arī  atbildīgu attieksmi. Logopēds ir atbildīgs par savu darbu, kas var ietekmēt korekcijas procesā iesaistīto bērnu, skolēnu vai citu personu nākotni.
  • Darba procesā ļoti noder prasmes strādāt ar bērniem, kuriem ir dažādi uzvedības traucējumi, tāpēc jāmeklē iespējas apmeklēt atbilstošus tālākizglītības kursus.
  • Lai noskaidrotu runas un valodas traucējumu iemeslus, logopēdam ir jāuzdod vecākiem dažādi personiski jautājumi – par grūtniecības periodu, dzemdību procesu, bērna traumām vai slimībām. Tāpēc logopēda darbā ir jāprot sadarboties – atrast pieeju katram vecākam, veicināt uzticēšanos un prast saprotami izskaidrot, kāpēc šāda informācija ir svarīga.   
  • Logopēdam jābūt pacietīgam, emocionāli stabilam, labvēlīgi noskaņotam, nevajag meklēt vainu tikai vecākos. Svarīgi ir saskatīt labo, censties veidot pozitīvu sadarbību ar bērnu un vecākiem, lai strādātu kopā runas un valodas traucējumu korekcijas procesā.
  • Strādājot savā privātpraksē, ļoti svarīga ir prasme plānot, jo jāatvēl laiks gan nodarbībām, gan profesionālajai pilnveidei, gan lietvedībai, gan  mārketingam (reklāmai), pašam jārūpējas ar telpu tīrību, kā arī jānodrošina materiālu daudzveidība.
  • Logopēdam jāmācās visu mūžu. Logopēdijas nozare nemitīgi pilnveidojas, turpina attīstīties, tāpēc ir jāseko līdzi informācijai un jāturpina izglītoties. Nozarē tiek veikti zinātniski pētījumi, kā rezultātā rodas jaunas atziņas, kas maina priekšstatus par to, kā runa un valoda veidojas. Līdz ar to arī mainās veids (metodes, pieejas), kā logopēds īsteno korekcijas darbu.
  • Logopēda profesija ir daudzveidīga, tāpēc ikdienā nebūs vietas rutīnai un vienveidībai, jo katrs gadījums ir individuāls. Ja saista radošs darbs un patīk strādāt ar bērniem, skolēniem vai citu vecumposmu personām, tad logopēda profesija varētu būt piemērota.

 

Informācija sagatavota sadarbībā ar:

> RTU Liepāja studiju programmas "Logopēdija" direktori Ph.D. Gundegu Tomeli;

> RTU Liepāja Dr. med., profesori, logopēdi un Liepājas Reģionālās slimnīcas Runas un balss izpētes laboratorijas pētnieci Baibu Trinīti;

RTU Liepāja studiju programmas "Logopēdija" 3. kursa studenti Elizabeti Annu Bernāni;

> Liepājas PII “Saulīte” skolotājām logopēdēm (Elīzu Malkeviču, Unu Kazaku, Arletu Strautmani, Amandu Dēringu);

> Logopēdi (privātpraksē) Ilzi Melnis.

Publicēts 2024. gada 15. jūlijā