RTU Liepāja studiju programma “Logopēdija” ir vienīgā bakalaura programma Latvijā, kurā pilna vai nepilna laika studijās var iegūt profesionālo bakalaura grādu logopēdijā un skolotāja logopēda kvalifikāciju Studiju programmas "Logopēdija" direktore Ph.D. Gundega Tomele uzskata, ka logopēda darbā ļoti svarīga ir atbildīga attieksme, logopēds uzņemas atbildību par savu darbu un var ietekmēt bērna nākotni Lai novērtētu, diagnosticētu un koriģētu runas, valodas, komunikācijas un mutes un rīkles funkciju traucējumus, logopēdam ir jābūt zināšanām arī anatomijā un medicīnā Logopēdija ir cieši saistīta ar medicīnu, valodniecību, pedagoģiju un psiholoģiju Logopēdijas studiju laikā tiek apgūti vairāki medicīnas jomas priekšmeti Darbā ļoti svarīgs ir radošums un empātija, taču tikpat būtiska ir arī precizitāte. Bez precizitātes un neatlaidības nevar novērst runas un valodas traucējumus Studiju laikā jābūt gatavam intensīvi mācīties, studiju process nav viegls, jāapgūst nozīmīgs tēmu apjoms, taču studijas ir ļoti interesantas Logopēdijas nodarbību materiāli Logopēdijas nodarbību materiāli Dr. med., profesore, logopēde un Liepājas Reģionālās slimnīcas Runas un balss izpētes laboratorijas pētniece Baiba Trinīte Runas un balss izpētes laboratoriju studenti apmeklē balss traucējumu studiju kursa ietvarā. Tāpat logopēdijas programmas 4. kursa studentiem Liepājas Reģionālajā slimnīcā notiek 4 nedēļu klīniskā prakse Runas un balss izpētes laboratorijā ir aprīkojums un programmatūra, ar kuru tiek veikta dzirdes un balss paraugu pārbaude Audiometrijas kabīnē veic dzirdes pārbaudi Mērķis ir iepazīstināt studentus ar specializēto programmatūru un mācīt, kā ar šo programmatūru strādāt, kā izvērtēt dažādos balss parauga parametrus Katram balss parauga parametram ir nozīme. No dažādiem parametriem var noskaidrot, kā balss saites strādā, vai ir balss saišu funkcionālie traucējumi (piemēram, tās slēdzas nepilnīgi vai saspringuma dēļ saspiežas pārāk cieši) Tāpat studentiem laboratorijā tiek sniegta informācija, kāda ir pieejamā līdzīga bezmaksas programmatūra, kuru pēc tam viņi varēs izmantot arī savā privātpraksē Aprīkojums elektroencefalogrammas veikšanai, kas tiek izmantots arī pētījumos. Piemēram, pētot, kas notiek cilvēka smadzenēs, ja viņš dzird traucētu balsi, ja ar viņu runā dusmīgi vai mierīgi un laipni. Pētījumu veikšanā tiek iesaistīti arī studenti Liepājas PII “Saulīte” skolotājas logopēdes - Amanda, Arleta, Una un Elīza. Visas sāka strādāt logopēdijas jomā jau studiju laikā un iesaka to darīt arī topošajiem programmas studentiem Logopēdam ir jāpatīk strādāt ar bērniem, jābūt pacietīgam, taču arī mērķtiecīgam, lai palīdzētu bērnam novērts valodas, runas un komunikācijas traucējumus Materiāli jālieto daudzveidīgi, lai katru var izmantot, attīstot vairākas jomas – sīko motoriku, vārdu krājumu u. c. Piemēram, veicot šūšanas vingrinājumu, nosauc materiāla krāsu, veic artikulācijas vingrinājumus (klakšķina mēli vai kustina lūpas u. tml.) Logopēdijas nodarbību materiāli Logopēdijas nodarbību materiāli Logopēdijas nodarbību materiāli Logopēdijas nodarbību materiāli Logopēdijas nodarbību materiāli, ar kuriem bērns mācās atšķirt un nosaukt dažādas materiāla tekstūras Logopēdijas nodarbību materiāli Izelpas aktivizēšanas vingrinājums Gaismas galds sniedz bērnam radošu vidi un veido nodarbības saistošākas Iespēja darboties ar gaismas galdiem ļauj bērniem koncentrēties, veicina darbošanās prieku un attīsta radošumu, iztēli Priekšmeti, dabas materiāli un attēli, ar kuriem darbojas uz gaismas galda, ir vieglāk iegaumējami, tādā veidā attīstot bērna vizuālo atmiņu. Laba vizuālā atmiņa mācīšanās procesā ļauj vieglāk apgūt lasīt, rakstīt un skaitīt prasmes Logopēdam jāprot sadarboties gan ar bērnu, gan vecākiem. Veiksmīgam korekcijas darbam vecāku iesaiste ir ļoti būtiska Runas un valodas attīstība ir cieši saistīta ar bērna vispārējo fizisko attīstību – spēju lēkt, rāpot, kāpt, skriet, ķert un ripināt bumbu, braukt ar riteni u.c. Dažādu tekstūru paklāji, kas paredzēti bērnu sensoro sajūtu attīstībai Ilze Melnis ir absolvējusi RTU Liepāja Logopēdijas programmu un strādā Liepājā savā logopēdijas privātpraksē Jau studiju laikā Ilze saprata, ka veidos savu privātpraksi, jo tā ir iespēja pēctecīgi un ilgstoši strādāt ar vienu bērnu, kas sniedz arī redzamu rezultātu Pieredze rāda, ka bērni diezgan ātri zaudē interesi strādāt ar materiāliem. Tāpēc logopēdam jāprot pielāgot dažādus materiālus dažādām situācijām, lai ieinteresētu bērnu Bērni ir dažādi, līdz ar to arī logopēda darbā pieejas un metodes ar katru bērnu būs atšķirīgas Prasme dažādi izmantot esošos materiālus, sniedz iespēju arī ietaupīt finansiālos līdzekļus nodarbību materiālu iegādei Logopēdijas nodarbību materiāli Logopēdijas nodarbību materiāli Privātpraksē ir pašam jāplāno arī nodarbību materiālu iegāde Strādājot privātpraksē, pašam ir jākārto grāmatvedība, jādomā par reklāmu, jānodrošina telpu tīrība. Regulāri jāplāno arī sava profesionālā pilnveide Liels gandarījums ir, kad vecāki ir pateicīgi, jo bērna komunikācijā ir redzams logopēda nodarbību rezultāts Strādājot privātpraksē, ir jāprot plānot laiku ne tikai darbam, bet arī atpūtai. Ilgtermiņā intensīvs nodarbību grafiks var veicināt profesionālo izdegšanu Ilzei īpaši patīk logopēda darba radošā puse Ilze uzskata, ka darbā ļoti noder apgūt prasmes, kā strādāt ar bērniem, kuriem ir uzvedības traucējumi, piemēram, iespēju robežās apmeklēt atbilstošus tālākizglītības kursus Publicēts 2024. gada 15. jūlijā