Datorsistēmu tehniķis nodrošina datortehnikas un programmatūras, kā arī datortīkla optimālo darbaspēju atbilstoši lietotāju vajadzībām, apkalpo datorsistēmas un datortīklus, nodrošina informācijas aizsardzību un drošību, sniedz tehnisko un konsultatīvo atbalstu lietotājiem, kā arī sagatavo nepieciešamo tehnisko dokumentāciju.

Datorsistēmu tehniķis darbā:

Datortehnikas uzturēšana:

  • uzstāda datortehniku un veic datortehnikas apkopi;
  • diagnosticē un novērš datortehnikas lietošanas problēmas;
  • veic datortehnikas remontdarbus;
  • piedalās esošās datortehnikas un datortīkla inventarizācijā;
  • nodrošina datortehnikas fizisko drošību.

Programmatūras uzturēšana:

  • instalē un atjauno nepieciešamo programmatūru;
  • diagnosticē un novērš programmatūras lietošanas problēmas;
  • novērš nesankcionētās programmatūras lietošanu;
  • nodrošina datortīklu drošību;
  • veido informācijas rezerves kopijas vienam datoram vai mazai sistēmai;
  • nodrošina datortehnikas pretvīrusu aizsardzību.

Datorsistēmu un datortīklu apkalpošana:

  • uztur lietotāju kontus viena datora vai mazas sistēmas līmenī;
  • apkalpo datortīkla servisus un datņu sistēmu;
  • uzrauga un diagnosticē problēmsituācijas datorsistēmā un datortīklā.

Datorsistēmu un datortīklu lietotāju atbalstīšana:

  • sniedz tehnisko atbalstu lietotājiem;
  • konsultē lietotājus ar dažādiem zināšanu līmeņiem;
  • informē lietotājus par būtiskām izmaiņām datorsistēmas vai datortīkla darbā;
  • informē lietotājus par datortehnikas pretvīrusu aizsardzību.

IT dokumentācijas noformēšana:

  • izmanto IKT nozares normatīvo regulējumu;
  • dokumentē IT infrastruktūras saturu un tās izmaiņas;
  • dokumentē lietotāju pieejas tiesības un to izmaiņas.

Darba apstākļi un aprīkojums

Datorsistēmu tehniķis var strādāt gan savas darba vietas birojā, gan klienta birojā. Tā kā lielu daļu no datorsistēmu tehniķa pienākumiem var veikt, izmantojot attālinātās piekļuves rīkus, tad darbus, piemēram, diagnosticēt problēmas, instalēt programmas, konfigurēt, var veikt arī attālināti no dažādām darba vidēm.

Datorsistēmu tehniķis darbā izmanto: datoru /us; tīkla aprīkojumu (maršrutētāji, komutatori, TCP/IP, DNS, DHCP); operētājsistēmas (Windows, Linux); dažādu programmatūru, tostarp attālinātās piekļuves programmatūru, diagnostikas programmatūru u.c., rīkus datora remontam, diagnostikai un apkopei; drošības risinājumus (“ugunsmūri”, antivīrusu programmatūra, autentifikācija, VPN), kā arī izmanto dažādu dokumentāciju, piemēram, tehniskās specifikācijas un rokasgrāmatas.

Darba un izaugsmes iespējas

Darba iespējas ir gan IT uzņēmumos, kas izstrādā IT sistēmas saviem klientiem, gan uzņēmumos, kas uztur IT sistēmas savām vajadzībām. Amati, kuros strādā pēc datorsistēmu tehniķa profesijas apguves, ir, piemēram, tīklu inženieri, tīklu arhitekti, tīklu pārvaldnieki, operētājsistēmu un datorsistēmu administratori u.c. pozīcijas. Izredzes darba tirgū veicina arī attiecīgu sertifikātu iegūšana, piemēram, "Microsoft Certified Solutions Associate" (MCSA) vai "Cisco Certified Network Associate" (CCNA) var apliecināt zināšanas un prasmes konkrētās tehnoloģijās vai platformās.

Datorsistēmu tehniķis var veidot arī savu uzņēmumu vai strādāt kā pašnodarbināta persona, iesaistoties dažādos projektos. Strādājot individuāli, jāņem vērā, ka ir jābūt uzņēmībai sistemātiski pašam mācīties, tas ir, ļoti būtiska ir pašvadīta mācīšanās.

Karjeras gaitā var specializēties konkrētās tehnoloģijās vai platformās, piemēram, tīkla drošībā, serveru pārvaldībā vai datubāzu administrēšanā.

Pilnveidojot savas profesionālās zināšanas un gūstot pieredzi, var kļūt par nodaļas vadītāju, risinot stratēģiskus jautājumus un vadot tehnoloģiju ieviešanu organizācijās.

Rakstura īpašības, prasmes un kompetences, lai labi veiktu darbu

  • Uzmanība un precizitāte, uzcītība un neatlaidība, prasme pamanīt detaļas.
  • Vēlme patstāvīgi mācīties, interese par IT jomu.
  • Loģiskā domāšana, problēmu risināšanas prasme.
  • Ļoti labas angļu valodas zināšanas.
  • Spēja diagnosticēt un risināt datoru un tīklu problēmas.
  • Zināšanas par operētājsistēmām, piemēram, Windows, Linux, un tīkla tehnoloģijām.
  • Izpratne par IT sistēmu drošības principiem un spēja ieviest un uzturēt drošības pasākumus.

Ieteikumi no profesijas pārstāvju darba pieredzes

  • Datorsistēmu tehniķi jau strādā, izmantojot mākslīgo intelektu (MI). Nākotnē aizvien vairāk darba procesā tiks izmantots MI kā palīgrīks. Tehniķi koncentrēsies uz sarežģītākiem uzdevumiem, kas prasa cilvēka intelektu, savukārt MI palīdzēs automatizēt rutīnas darbus un uzlabot efektivitāti. Piemēram, MI ir vērtīgs palīgrīks tehniskās dokumentācijas izstrādē, MI var veikt diagnostiku, konfigurēt sistēmas, tāpat “čatboti” un virtuālie asistenti, kas balstīti uz MI, var sniegt pirmā līmeņa atbalstu klientiem, atbildot uz biežāk uzdotajiem jautājumiem un risinot vienkāršas problēmas. Taču MI šobrīd nespēj patstāvīgi risināt ļoti sarežģītas un kompleksas problēmas, kurām nepieciešama cilvēka radošā domāšana un spēja pielāgoties neparedzētām situācijām. Tāpat aparatūras remonts vai tīklu uzstādīšana, joprojām prasa fizisku iejaukšanos. Ieguvēji būs tie profesijas pārstāvji, kuri efektīvi pratīs ikdienas darbā izmantot MI piedāvātās iespējas, šis faktors noteikti ietekmēs datorsistēmu tehniķa konkurētspēju darbā tirgū.
  • Lai spētu efektīvi risināt dažādus uzdevumus un sniegtu kvalitatīvu atbalstu, datorsistēmu tehniķim ir jābūt informētam par jaunākajām tendencēm un tehnoloģijām. IT nozarē jaunas tehnoloģijas, programmatūra un aparatūra tiek radītas gandrīz katru dienu. Tāpēc šajā profesijā ļoti būtiski ir regulāri pilnveidoties, pašam meklēt informāciju, lasīt, praktiski darboties, eksperimentēt, ieviest darba procesā inovācijas u.tml.  Zinātkāri un vēlmi mācīties ir vieglāk saglabāt, ja IT joma patiesi interesē.

Informācija sagatavota sadarbībā ar Jelgavas tehnikumu.

Publicēts 2025. gada 6. janvārī