Intervija ar Modestu Vainausku
aviokompānijas "airBaltic" metālapstrādes speciālistu (skārdnieku) aviācijā
Kā tu izlēmi kļūt par metālapstrādes speciālistu (skārdnieku) aviācijā?
Faktiski jau bērnībā zināju, ka gribu darīt kaut ko līdzīgu. Mans tēvs bija pilots, kurš vēlāk pārgāja strādāt lidmašīnu tehniskās uzturēšanas nodaļā Viļņas lidostā. Man ļoti interesēja tehnika – daudz laika pavadīju garāžā. Nosūtīju savu CV uz Viļņas lidostu, izgāju vairākus apmācības kursus un sāku savu karjeru. Piebildīšu, ka šo profesiju var apgūt gan aviokompānijas piedāvātos un apmaksātos kursos, gan mācoties universitātē. Protams, ne visas aviokompānijas piedāvā bezmaksas apmācību. Manā gadījumā kursus apmaksāja mans darba devējs. Pēc obligāti nostrādātiem diviem gadiem pēc apmācību beigām, sāku meklēt citu darbavietu. Pastrādāju kādu laiku Kauņā, bet vēlējos iegūt darbu tieši “airBaltic”, jo šai kompānijai ir ļoti laba reputācija. Nosūtīju savu CV, apmēram pēc 3 mēnešiem saņēmu uzaicinājumu uz pārrunām un saņēmu darba piedāvājumu. Es uzsveru, ka pirms mācīties šo amatu, vajag pamēģināt pastrādāt šajā jomā, jo darbs ir specifisks. Esmu redzējis, ka studenti atnāk praksē, bet viņiem nav nemazākās intereses par nozari. Šeit nevar atnākt uz darbu un monotoni strādāt – ir jābūt lielai interesei par šo darbu, jāsajūt un jāmīl metāls.
Tu esi lietuvietis. Vai tagad, kad strādā aviokompānijā “airBaltic”, dzīvo Rīgā?
Nē, vēl arvien dzīvoju Lietuvā un uz darbu lidoju ar “airBaltic” reisiem. Mums ir savdabīgs darba grafiks – piemēram,
es strādāju tikai nakts maiņas – 4 naktis es strādāju un tad ir četras brīvdienas.
Tas nozīmē, ka četras dienas palieku Rīgā īrētajā dzīvoklī, bet brīvdienās lidoju uz mājām. Tas ir ļoti izdevīgi, jo visiem “airBaltic” darbiniekiem ir iespēja izmantot īpašas cenas biļetēm – arī ģimenes locekļiem ir pieejamas biļetes ar atlaidēm, tāpēc mana ģimene bieži lido uz Latviju. Vasarā daudz laika pavadījām Jūrmalā. Esam domājuši pilnībā pārcelties uz Latviju, bet sieva šeit nevar iejusties. Domāju, ka tas ir laika jautājums – sieva pat latviešu valodu ir gandrīz apguvusi.
Kādām īpašībām ir jāpiemīt personai, ja tā vēlas strādāt par metālapstrādes speciālistu aviācijā?
Vispirms viņam ir jābūt tehniski domājošam un jāvēlas strādāt ne tikai ar galvu, bet arī ar rokām. Svarīgi, lai smadzenes strādātu sinerģijā ar rokām, jo šajā darbā nepietiek ar roku veiklību un zināšanām, kā izmantot vienu vai citu instrumentu un tehnoloģiju – te ir jādomā līdzi, jo katra detaļa, kas tiek izgatavota lidmašīnu remontam, ir ļoti svarīga gaisa kuģa sastāvdaļa un no padarītā darba kvalitātes ir atkarīgas, es nebaidos teikt, cilvēku dzīvības. Tas nozīmē, ka ir jābūt ļoti lielai atbildībai. Es pats katru savu padarīto darbu pārbaudu atkārtoti, lai būtu pārliecināts, ka viss ir perfekti. Aviācijā valda četru acu princips, lai pārliecinātos, ka nav pieļautas kļūdas. Par darba kvalitāti parakstos gan es, gan mans kolēģis par to, ka ir veikta kontrole. Arī pēc remonta mēs ļoti rūpīgi pārbaudām vai kaut kur nav palikusi kāda lieka skrūve, kniede vai instruments. Vēl viena nianse, ko daudzi nezina – būtībā nav divu pilnīgi vienādu lidmašīnu, jo to izgatavošanā ļoti liels darba īpatsvars ir roku darbs, tāpēc var atšķirties ļoti daudzas lietas – skrūve var būtu mazliet citā vietā, mazliet nobīdīti ir stiprinājumi, citur novietota tā vai cita detaļa.
Vai psiholoģiski nenogursti no lielās atbildības?
Nē, ja darbs tiek padarīts kvalitatīvi, ja tev tas patīk, tad nav bail no atbildības. Es noteikti vairāk nogurtu, ja man visu dienu būtu jāsēž ofisā. Man patīk, jo katru dienu sagaida kas cits – faktiski darbi nekad neatkārtojas.
Kādi ir tavi darba pienākumi?
Veikt gaisa kuģu metāla detaļu remontu atbilstoši ražotāja noteiktajiem kritērijiem. Lidmašīnām nereti tiek bojātas fizelāžas daļas – akmeņi, zibens spērieni, putni, cilvēciskais faktors un citi iemesli nereti rada bojājumus metāla daļās.
Mans uzdevums ir veikt remontu, izgatavot detaļas, kas var aizvietot bojātās vietas.
Piebildīšu, ka gaisa kuģos netiek izmantota metināšanas tehnoloģija, tāpēc visas detaļas tiek stiprinātas ar kniedēm. Zinot, ka gaisa kuģim nav praktiski nevienas taisnas virsmas – viss ir nedaudz ieliekts turklāt dažādās plaknēs, tad varat iedomāties, kā ir jāveido jauns ielāps, kas ideāli piegulētu esošajai virsmai. Protams, darbā tiek izmantotas dažādas metāla griešanas, liekšanas un velvēšanas iekārtas, lai pa milimetru desmitdaļām jaunais materiāls iegūtu vajadzīgo formu. Reizēm pie viena „ielāpa” nākas strādāt gluži vai visu dienu. Turklāt jāņem vērā arī materiāla, pārsvarā tas ir alumīnijs, fizikālās īpašības – liekšanu un velvēšanu jāveic ļoti uzmanīgi, lai tas nezaudētu savu struktūru. Kad nepieciešamais „ielāps” ir izgatavots, tad sākas tā kniedēšana – kniežu klāsts ir ļoti plašs, tāpēc precīzi ir jāzina kāds materiāls, ar kādām kniedēm katrā konkrētā gadījumā ir vajadzīgs.
Visu remontu tehnoloģija katrai situācijai ir aprakstīta manuāļos jeb rokasgrāmatās un atkāpes no tām nav pieļaujamas.
Vai darbā tiek izmantoti specifiski instrumenti?
Man ir nepieciešami tie paši instrumenti un iekārtas, kā vairumam metālapstrādes speciālistu. Esmu gandarīts, ka uzņēmums ieklausās un sagādā instrumentus un iekārtas, kas ir parocīgi lietošanā. Tāpat arī visi materiāli ir pieejami un atbilst prasībām. Man ir darba pieredze citā kompānijā, tāpēc varu teikt – ne visur metālapstrādes speciālistam ir pieejamas tik labas iekārtas un instrumenti.
Pirms dažiem gadiem internetā klīda rullītis, kurā bija nofilmēts, ka vienas citas aviokompānijas tehniķi lidmašīnai kaut ko laboja, izmantojot līmlenti. Vai kaut kas tāds ir iespējams?
Līmlentes izmantošana ir iespējama, bet nevis tādiem mērķiem, lai kaut ko salabotu. Es domāju, ka minētā situācija noteikti bija pavisam citādāka. Piemēram, ir gadījumi, kad ir veikts remonts, bet nebija izdevības nokrāsot, jo lidmašīnu krāsošanas process ir specifisks un darbietilpīgs. Tāpēc dažkārt, kad lidmašīnai ir ieplānots reiss, labotajai vietai tiek uzlīmēta balta plēve, kas aizsargā laboto vietu. Šāds risinājums neatstāj nekādu iespaidu uz lidmašīnas lidojuma drošību – līdz ko lidmašīna atgriezīsies bāzē, to nokrāsos. Jāsaprot, ka lidmašīnām ir jāpelna nauda, jo tās maksā daudzus miljonus – atrodoties uz zemes, tās naudu nepelna.
Vai darbs ir labi atalgots?
Pavisam noteikti -, ja ir vēlēšanās strādāt, tad alga ir laba – var uzturēt ģimeni un mājokli, kā arī paliek nauda atvaļinājumam siltajās zemēs. Piebildīšu, ka iepriekš strādāju līdzīgu darbu Lietuvā, kur alga salīdzinājumā ar “airBaltic” bija daudz mazāka. Man ļoti patīk ceļot, tāpēc lētās lidojumu biļetes gan man, gan manai ģimenei, ir kā bonuss pie algas. “airBaltic”, cik man zināms, ir vienīgā aviokompānija, kas pilnīgi visiem darbiniekiem sniedz iespēju iegādāties ļoti lētas lidojumu biļetes.