Intervija ar Elitu Paegli-Kadiķi,
tūrisma aģentūras „Ansbergs Travel” ceļojuma konsultanti
Vai Tu jau sen strādā tūrisma nozarē, un kā izvēlējies šo profesiju?
Strādāju jau diezgan sen, no 1985. gada. Es strādāju aviokompānijas „Aeroflot” starptautisko pārvadājumu nodaļā. Apkalpoju ārzemju klientus, galvenokārt citu valstu studentus, kas mācījās Latvijā. Pēc Latvijas neatkarības atgūšanas tika atvērtas valstu robežas un sākās masveidīga ceļošana gan izklaides, gan darba vajadzībām. Izveidojās dažādas tūrisma firmas, lai palīdzētu cilvēkiem kārtot visus ar ceļojumiem saistītos jautājumus. Tā kā man bija starptautiskā darba pieredze, arī es sāku strādāt tūrisma firmā, ko turpinu darīt vēl joprojām, esmu ceļojumu konsultante.
Ko nozīmē strādāt par ceļojumu konsultantu?
Mēs klientam sakārtojam ceļojumu pēc viņa vajadzībām, gādājam par ceļojuma biļetēm (lidmašīna, autobuss, prāmis), rezervējam viesnīcu, organizējam apdrošināšanu. Mēs pārdodam arī jau gatavas ceļojuma paketes, ko izveido tūroperatori – lielas starptautiskas kompānijas, vai arī sniedzam individuālus ceļojuma pakalpojumus.
Kāda ir ceļojumu konsultanta profesijas specifika?
Izzināt katra klienta vēlmes un pēc iespējas labāk tās apmierināt. Dažkārt pat jāuzmin, ko klients vēlas, jo bieži vien cilvēki īsti nezina, ko grib. Tad ir jācenšas atrast viņiem atbilstošāko ceļojuma piedāvājumu.
Vai esi kaut kur apguvusi šo profesiju?
Nē, esmu mācījusies, darot darbu un apmeklējot kursus. Mēdz būt kursi, kuri sniedz pamata informāciju, tomēr man nav zināmi tādi, kas sagatavo „no – līdz” – pēc kuriem esi jau gatavs ceļojumu konsultants, kurš uzreiz var strādāt. Ir dažādi kursi par atsevišķām specifiskām tēmām, piemēram, par rezervēšanas sistēmām, par psiholoģiskiem jautājumiem u.c.
Vai ir bijuši kādi izaicinājumi vai interesanti gadījumi darbā ar klientiem?
Dažreiz klientu vēlmes ir lielākas par viņu finansiālajām iespējām. Mums ir jāprot tās samērot, atrast klientam optimālāko ceļojuma risinājumu, kas ne vienmēr ir viegli izdarāms. Jāprot psiholoģiski novērtēt klientu, jo katrs ir individualitāte un ar katru ir jārunā citādāk. Man palicis atmiņā kāds klients saistībā ar biļešu iegādi pirms vairākiem gadiem, kad vēl nebija pieejama tik plaša informācija internetā. Ienāca birojā „vīriņš” jau gados. Pirmais iespaids bija, ka viņš meklē kādu lētāku ceļojumu. Bet, kad atklājās viņa iespējas, kad viņš iedeva mums sarakstu, kuras pilsētas vēlas apmeklēt Latīņamerikā, un kad redzējām, ka viņš jau visu pats bija izpētījis, atlika vien norezervēt prasītās biļetes. Izbrīnu radīja viņa sagatavotā informācija. Dažreiz mums ir jāpamācās no klientiem – tik zinoši viņi ir.
Kādu Tu gribētu redzēt savu klientu?
Nekad jau nav ideālu klientu. Klientu vēlos redzēt saprotošu, pacietīgu. Grūtāk ir strādāt ar tādiem, kas jau ir daudz ceļojuši, daudz redzējuši. Viņi parasti saka: „Es jau zinu, es jau tur esmu bijis.” Tad ir vairāk jāpiestrādā, jāpiedāvā kas tāds, ko klients nezina, vēl nav piedzīvojis. Ir gandarījums, ja izdodas ko tādu atrast un viņam piedāvāt.
Ko klients sagaida no ceļojumu konsultanta?
Klients sagaida, lai viņam visu laipni un patīkami izstāstītu un piemeklētu pēc iespējas lētāku variantu ceļojumam, kas viņu interesē.
Kas dod prieku, gandarījumu šajā darbā?
Vienkārši – iespēja palīdzēt cilvēkam. Tas, ka klients nesūdzas, ka ir izdevies sagatavot labu ceļojuma piedāvājumu, ka klients ir apmierināts, priecīgs. Dažreiz klienti atnāk pēc ceļojuma, dalās savos iespaidos un pat pasaka paldies, jo ceļojums bijis brīnišķīgs. Tas, ka daudzi klienti nāk vairākkārt, nozīmē, ka viņi ir apmierināti ar mūsu pakalpojumiem.
Kādas prasmes, īpašības ir nepieciešamas, lai labi veiktu šo darbu?
Pacietība – gan sarunājoties ar klientu, jo klienti ir dažādi, gan meklējot ceļojuma informāciju, jo ne vienmēr visu uzreiz var ātri atrast. Jābūt labām datorprasmēm, spējai strādāt internetā, komunikācijas prasmēm, kā arī svešvalodu zināšanām, un jo vairāk, jo labāk. Pārsvarā lietojam angļu valodu. Tā ir sazināšanās, darba valoda.
Kāda ir tipiska darba diena?
Visumā darba dienas ir vienādas. Atnākot uz darbu, pārbaudu un atbildu uz e-pastiem, sniedzu un nosūtu pieprasīto informāciju un daru daudzus citus darbus.
Vai ceļojumu konsultantam ir arī kādas ceļošanas priekšrocības?
Tūrisma darbiniekiem ir vairāk ceļošanas iespēju, dažkārt var iegādāties lētākas biļetes. Daudzi sadarbības partneri piedāvā ceļojumu aģentu iepazīšanās braucienus par zemākām cenām. Tā gan nav izklaide, mums tas ir darbs, ir gadījies, ka dienā jāapskata 15-20 viesnīcu, ko partneri piedāvā. Toties tu esi pabijis citā valstī un daudz ko redzējis. Mums ir informācija par „pēdējā brīža” lidojumiem, kurus arī paši varam izmantot vai piedāvāt saviem klientiem, informācija par dažādām ceļojumu atlaidēm.
Kas ir grūts šajā darbā?
Man liekas, ka nav nekā grūta, varbūt kādreiz ir sarežģītas situācijas, piemēram, kad notika vulkāna izvirdums Islandē. Tad nācās strādāt brīvdienās, jo klienti bija satraukti, nemitīgi zvanīja, visu dienu atbildējām uz telefona zvaniem, bija jāmaina biļešu rezervācijas un jārisina citi jautājumi. Gadās arī saņemt klientu pārmetumus un atbildēt par citu sadarbības partneru neizpildītiem solījumiem.
Kā ceļojumu konsultanta karjera varētu attīstīties tālāk?
Mazās aģentūrās karjera var attīstīties pārsvarā pa horizontāli, saņemot aizvien atbildīgākus un sarežģītākus pienākumus. Toties lielās tūrisma aģentūrās karjera var veidoties arī pa vertikāli, ieņemot augstākus un atbildīgākus amatus.
Ko Tu ieteiktu jauniešiem, kuri gribētu izvēlēties ceļojumu konsultanta profesiju?
Šis ir darbs ar cilvēkiem, un tas ir ļoti interesants. To es ieteiktu jauniešiem, kam interesē citas valstis, to cilvēki, daba un kultūra, kam patīk ceļot (tad viņi varēs klientam ieteikt ceļojumu no savas pieredzes vai arī dalīties iespaidos) un kam ir labas komunikācijas spējas.