Intervija ar Judīti Viņiarsku
"Tallink Latvija" kruīza kuģa pavāri
Cik gadus jau strādājat par kuģa pavāru?
Par kuģa pavāru strādāju deviņus gadus. Strādāju uz “Tallink Latvija” kuģiem.
Kā no plašā profesiju klāstā izvēlējāties tieši šo profesiju?
Man patīk ēst gatavošanas process un vēlējos apgūt ko jaunu kulinārijas jomā.
Kāds izglītības segums ir vajadzīgs? Iegūta pavāra profesija+ Jūrnieku reģistrā kuģa pavāra izglītības programma?
Lai kļūtu par kuģa pavāru, nepieciešams apgūt pavāra profesiju (šādu profesiju iespējams apgūt daudzās profesionālajās skolās visā Latvijā). Manā gadījumā papildus Jūrnieku reģistra kuģa pavāra izglītības programma nebija nepieciešama.
Lai sāktu strādāt uz kuģa, varbūt vispirms tiek prasīta prakse uz sauszemes?
Nē, papildus prakse uz sauszemes nav nepieciešama. Galvenais, kā jau minēju, apgūta pavāra profesija un attiecīgi iegūts izglītības dokuments, kas to apliecina. Bet es pirms darba uz kuģa biju guvusi darba pieredzi, strādājot arī restorānā uz sauszemes.
Uzreiz amats - kuģa pavārs - ir rokā vai arī ir jāsāk ar citām pozīcijām virtuvē?
Uzreiz biju kuģa pavārs. Tiesa, “Tallink” sāku strādāt kā stjuarte. Un tad, kad radās brīva vakance virtuvē, man bija nepieciešamā izglītība, kā arī pieredze un nonācu virtuves komandā.
Uz kuģa, uz kura es strādāju, virtuvē rosās 14 pavāri un viens šefpavārs, kas veido ēdienkarti un atbild par visas komandas darbu.
Vai līdzīgi kā citiem uz kuģa strādājošajiem ik pēc 5 gadiem jādodas uz pārrunām ar Jūrnieku reģistru?
Nē, man nav jādodas uz pārrunām ar Jūrnieku reģistru.
Uz kāda tipa kuģiem esat strādājusi un tagad strādājiet?
Esmu strādājusi tikai uz RORO tipa kuģiem, kuri paredzēti kravas ar riteņiem (automašīnu, kravas automašīnu u.tml.) pārvadāšanai, kuras uzbrauc uz un nobrauc no kuģa ar saviem riteņiem.
Kad tiek mainīts kuģis, ir jāiegūst kādi jauni sertifikāti?
Tas ir atkarīgs no tā, vai tiek mainīta kuģu kompānija.
Kuras ir jūsu darba valodas?
Man uz kuģa ir nepieciešams zināt latviešu un angļu valodu. Arī krievu valodu.
Kāda ir kuģa pavāra darba ikdiena?
Darba diena parasti sākas pulksten 8:00 no rīta. Tad strādājam līdz kuģa piestāšanai ostā, tas ir, aptuveni pulksten 12:00. Tad ir nedaudz brīvais laiks. Vakara maiņu sākam ap pulksten 14:00, kura beidzas 23:00.
Strādājam arī brīvdienās, jo maiņas ir sadalītas tā, ka katra maiņa ir 14 dienu gara.
Ir vēl arī dežūras – tad virtuvē sākam strādāt jau pulksten 5:00, lai sagatavotu brokastis. Dežūrā strādā divi pavāri, pārējie pievienojas ap pulksten 8:00. Noslodze ir lielā mērā atkarīga no pasažieru skaita un pagatavojamā ēdienu daudzuma. Ziemā, kad pasažieru ir mazāk, darba ritums ir nedaudz mierīgāks, vasarā, kad daudziem ir atvaļinājumu laiks, darba ir krietni vairāk. Jāpiebilst, ka katram pavāram ir savs darba galds un katram savs nažu komplekts.
Trauku mazgāšana un ēdienu servēšana uz galda nav pavāra pārziņā?
Traukus mēs nemazgājam, to dara citi darbinieki. Attiecībā uz ēdienu pasniegšanu, mēs klājam silto galdu. Tagad, saistībā ar Covid-19 dažādiem ierobežojumiem, mēs arī paši liekam porcijas atbilstoši katra klienta vēlmēm. Ja, piemēram, tie ir apmēram 600 pasažieri, tas aizņem ļoti daudz laika.
Kuģa pavāram ir palīgi virtuvē?
Kuģa pavāram virtuvē palīgu nav. Pie mums praksē nāk arī praktikanti – tos varētu uzskatīt par pavāra palīgiem, kuri mums asistē dažādos darbos.
Cik ilgi esat jūrā, cik uz sauszemes?
Jūrā esmu divas nedēļas un tikpat uz sauszemes.
Darba pozitīvās šķautnes.
Ir iespējas iemācīties daudz ko jaunu, jo regulāri mainās ēdienkarte.
Izaicinājumi jeb ar ko jārēķinās, izvēloties šādu profesiju?
Manā gadījumā jārēķinās ar to, ka 14 dienas nesatieku ģimeni un draugus.
Izaicinājums noteikti ir tas, ka, strādājot uz kuģa, dažreiz nākas saskarties ar vētrām jūrā, kas nozīmē - kuģi mēdz šūpot.
Vēl kā izaicinājumu varu minēt to, ka nākas strādāt ar citu tautību kolēģiem.
Rakstura iezīmes, kas vajadzīgas šai profesijā?
Pacietība, drosme, darba spars, labas komunikācijas spējas, lai vieglāk varētu sadarboties ar kolēģiem, kuri ne vienmēr ir mūsu tautieši.
Vai profesijā ir dzimumu līdzsvars? Jeb vai par kuģa pavāriem strādā gan vīrieši, gan sievietes?
Jā, par kuģa pavāriem strādā gan vīrieši, gan sievietes.
Vai kuģa pavārs ir pieprasīta profesija?
Domāju ka jā, jo mūsdienās ceļošana ar kuģi paliek populārāka, līdz ar to, uz kuģa parādās vairāk darba vietu.
Vai darba iespējas ir plašas. Var strādāt arī uz sauszemes?
Jā, darba iespējas ir plašas. Esmu strādājusi arī restorānā, kurā bieži mainījās ēdienkarte, līdz ar to nācās mācīties daudz ko jaunu. Man nebūtu problēmu strādāt arī uz sauszemes par pavāru.
Vai atalgojums ir motivējošs?
Tas ir motivējošs,
jo uz sauszemes grūti atrast tādu darba vietu, kurā atalgojums ir līdzīgs tam, ko saņemam mēs, strādājot jūrā.