Intervija ar Laimu Volkovu,

kvalitātes kontroles vadītāju uzņēmumā "Statoil"

Ko dara kvalitātes vadītājs uzņēmumā?

Kvalitātes vadītājs atbild par to, lai kvalitātes vadības procesi uzņēmumā būtu  saprotami, sakārtoti un aprakstīti. Uzņēmuma piedāvājamo preču un servisa standarts nosaka, ka patērētājam jāaiziet ar kvalitatīvu preci. Viņam ir jāatgriežas un jākļūst par uzņēmuma lojālo klientu. Pretējā gadījumā kvalitātes trūkums veido patērētāju neapmierinātību un rada zaudējumus uzņēmumam.

Pastāsti kādu konkrētu piemēru no sava darba!

Viena no darbības jomām ir rūpēties par pārtikas drošību. Piemēram, visiem zināmajām hot-dog desiņām ir jābūt pareizi sagatavotām, lai tās būtu garšīgas un drošas no pārtikas drošības viedokļa, lai cilvēks apēstu un viņam pēc tam nesāpētu vēders.

Produkta ceļš līdz patērētājam ir garš. Sākumā rūpnīcā notiek produkta izgatavošana, tad seko uzglabāšana noliktavā, transportēšana, līdz beidzot desiņas nonāk degvielas uzpildes stacijā (DUS), kur mēs tās atkausējam un pagatavojam.

Šajā procesā pastāv risks, ka produkts var sabojāties un patērētājs - saindēties.

Otrkārt, ir svarīgi, lai produkta kvalitāte būtu nemainīga. Piemēram, šokolādes sieriņš  patērētājiem ir zināms ar savu garšu un maigo  tekstūru, bet, ja tas pēkšņi būs graudains, klients to neatpazīs un negribēs pirkt. Tāpat klients zina, ka hot-dog desiņai maizītē tiek uzspiesti  trīs kečupa punkti, nevis gara līnija. DUS ir pēdējais kvalitātes posms, kas atbildīgs, lai patērētājs saņemtu veselībai nekaitīgu desiņu, ko iegūst, pareizi uzsildot.

Es neizgudroju receptes, tā ir pārtikas tehnoloģijas joma, bet atrodu Eiropas Savienības pārtikas drošības vadlīnijas ātrajām uzkodām, kuras jāievēro, izmantojot attiecīgo produktu. Piemēram, desiņas iekšpusē ir jābūt 75 grādiem. Mans uzdevumus ir piemeklēt un ieprogrammēt  krāsniņā attiecīgo programmu, kā arī apmācīt darbiniekus. Kādreiz klienti mums pārmet,  ka ciabattas maize ar vistu ir pārāk karsta. Bet, lai  vista tiktu izsildīta līdz 75 grādiem, pati maize arī būs karsta. Tādēļ vienmēr iepriekš brīdinām klientu.

Kādi vēl ir Tavi pienākumi?

Svarīgs kvalitātes drošības atzars ir vides nepiesārņošanas uzraudzība. Sekojam līdzi, lai DUS teritorijā esošajos gruntsūdeņos nenonāk naftas produkti, lai lietus akas regulāri tiktu tīrītas. Taupot energoresursus,  izmantojam LED apgaismojumu. Ļoti svarīgs darba virziens ir klientu sūdzību izskatīšana. Bez DUS klientiem mums ir arī vairumtirdzniecības klienti, kuri degvielu iepērk vairumā un kuriem to arī piegādājam.  

DUS stacijās tiek pārdotas sapakotas sviestmaizes ar mūsu preču zīmolu “Made to go”, ko ražo mūsu sadarbības partneris “Staburadze”. Arī riekstiņi un  žāvētie augļi tiek tirgoti ar mūsu zīmolu. Tas nozīmē, ka uzraudzība šiem produktiem ir pastiprināta. Braucam un auditējam ražošanas uzņēmumu, apstiprinām receptes, veicam degustācijas, skatāmies, no kurienes nāk šķiņķis, ko liek maizē, vērtējam atbilstību ISO (starptautiskās standartizācijas organizācijas) sertifikātiem. Nozīmīgi ir audita braucieni uz mūsu stacijām, kur pārbaudām gaisa temperatūru, temperatūru ledusskapī un pašās desās.

Kāda ir Tava izglītība?

Pabeidzu Latvijas Universitātes Ķīmijas fakultāti. Esmu ieguvusi ķīmijas maģistra grādu ar specializāciju pārtikas ķīmijā un ekspertīzē. Papildus man ir iegūta otra augstākā izglītība kvalitātes vadības sistēmās.

Kāda saistība ir ķīmijai ar kvalitātes nodrošināšanu?

Tā kā mūsu uzņēmums ir saistīts ar pārtiku, tad saistība ir ļoti tieša.  Katrā stacijā divas reizes gadā veicu pārbaudes – paraugus ielieku aukstumsomā un vedu uz mikrobioloģisko analīzi. Speciālā laboratorijā produktos tiek pārbaudīti mikrobi. Klienti var saindēties  ar sliktajām patogēnajām baktērijām, kas var parādīties desās un citos gaļas izstrādājumos. Mans uzdevums ir šīs nianses pārrunāt ar stacijas darbiniekiem, norādīt,  kam īpaši jāpievērš uzmanība, lai novērstu visus iespējamos riskus.

Cik daudz laika esi birojā un cik - ārpusē?

Aptuveni pusi sava darba laika atrodos ārpus biroja. Darbības lauks jau ir ļoti plašs.

Vai arī Tava darba kvalitāte tiek pārbaudīta?

Arī mūs reizi gadā pārbauda audits no malas. Tā ka rūpīgam gatavojamies arī tam.

Atjaunots 2017. gada 21. februārī
Publicēts 2016. gada 12. aprīlī