Intervija ar Viesturu Velzetu,

skaistuma salona „MarVinc” frizieri

Kāpēc izvēlējies friziera profesiju, kā kļuvi par frizieri?

Profesijas izvēle bija diezgan nejauša. Mums bija sava ģimenes friziere, kura man lika aizdomāties par šo profesiju. Pats biju domājis iet uz kādu tehnisku skolu. Tomēr pēc 9. klases nolēmu mēģināt iestāties frizieru skolā (Rīgas 34. arodvidusskolā) – par spīti lielajam konkursam (seši cilvēki uz vietu), nolēmu riskēt. Domāju: ja netikšu frizieros, iešu uz tehnisku skolu. Labi izturēju visus iestājpārbaudījumus un tiku ieskaitīts. Tagad ne mirkli nenožēloju savu izvēli.

Tas tomēr ir netipiski: vīrietis frizieris!

Jā. Tā senāk bija, bet tagad tas nav nekas īpašs. Šajā frizētavā no 12 frizieriem mēs esam četri vīrieši, tomēr kopumā šajā profesijā pārsvarā strādā sievietes. Sākums bija ļoti grūts, es pat nebiju īsti pārliecināts, vai tas ir tas darbs, kas man vajadzīgs. Pieļauju, ka visiem frizieriem – vīriešiem vairāk vai mazāk tādas šaubas ir bijušas, nezinu nevienu, kuram ir bijis konkrēts mērķis kļūt par frizieri un neko vairāk. Daudzi „atbira” pirmajos divos mācību gados, jo saprata, ka tā viņiem nav īstā vieta. Bet tie, kas palika, skolu pabeidza.

Pēc skolas beigšanas Tu piedalījies starptautiskā jauno frizieru konkursā, ko tas Tev deva?

Pēc 1. vietas iegūšanas izstādes „Skola” ietvaros organizētajā konkursā saņēmu uzaicinājumu piedalīties Eiropas jauno profesionāļu konkursā Nīderlandē. Tas bija sākums, pirmā starptautiskā pieredze pirms nākamajiem konkursiem. Tas ļāva novērtēt sevi, savas spējas, gūt pieredzi, redzēt šīs profesijas „virtuvi” un arī novērtēt citu dalībnieku prasmju līmeni.

Kādos vēl konkursos esi piedalījies?

Pārsvarā visi ir bijuši junioru konkursi: vairāki „Londa” konkursi, demonstrējumi izstādēs, parfimērijas uzņēmuma „Dzintars” organizētais profesionālais konkurss „Dzintara kauss”. Agrāk bija vairāk konkursu, tagad sevi parādīt ir grūtāk, jo konkursu ir mazāk, trūkst to organizatoru. Patiesībā ir palicis tikai konkurss izstādes „Stils un mode” laikā un, protams, konkurss „Jaunais profesionālis” izstādes „Skola” laikā.

Kādi ir friziera pienākumi?

Sagaidīt klientu, veidot kontaktu ar viņu: izzināt klienta vēlmes, mazgāt, krāsot, griezt, veidot matus, pielietot matu ķīmiju, parfimēriju. Arī skūt bārdu. Ir jāuztur kārtībā sava darba vieta, jādezinficē instrumenti. Jāsastāda dienas grafiks, jo katram klientam jāatvēl atbilstošs laiks, kurš ir arī jāievēro. Lai veidotos kontakts ar klientu, Latvijā visus darbus dara viens frizieris: mazgā galvu, krāso matus, veido frizūru utt. Piemēram, Londonā ir konveijera princips, kur darbi ir sadalīti. Man tomēr patīk strādāt ar klientu no paša sākuma līdz beigām.

Kādas prasmes un īpašības ir būtiskas frizierim?

Frizierim jābūt laipnam un pretimnākošam, vienmēr labā garastāvoklī (pat ja pašam ir problēmas), jo mazākā neuzmanība pret klientu uzreiz „atsit” kontaktu, tad klients vairs nenāks. Ja nespēj būt pozitīvi noskaņots, tajā dienā labāk nestrādāt. Frizierim ir jāpārzina darba tehnika, jāattīsta savs „rokraksts”. Jābūt paškritiskam.

Kādas ir iespējas izglītoties, pilnveidoties?

Šobrīd ir ļoti plašas iespējas pilnveidot sevi profesionāli: dažādi semināri, mācības u.c. Un ir nepieciešams to darīt, lai neapstātos savā attīstībā. Citādi palieci par „sēni”, pieaudz vienai vietai. Pašam ir bijis tāds bīstams brīdis, kad apstājos – kādu gadu, sapratu, ka neesmu profesionāli paaudzies, ka nekas nenotiek. Katram jāzina, kad pienāk nepieciešamība sevis izglītošanai. Arī es vēl joprojām apgūstu jaunas prasmes. Man vēl ir, uz ko tiekties!

Kāda ir skolas nozīme?

Skola dod vajadzīgo bāzi, uz kuras pamata var veidot savu paša stilu un tehniku. Jā, ir frizieri, kuri nav mācījušies frizieru skolā, bet kļuvuši par labiem meistariem, mācoties uz vietas frizētavā. Tomēr visi vairāk vai mazāk ir mācījušies dažādos kursos.

Kāda ir friziera darba specifika?

Frizierim jābūt gan psihologam, gan māksliniekam. Nav tā, ka tu klientam tikai nogriez matus, un viss. Ar klientu ir jārunā, viņš ir jāiepazīst un jāizprot. Tikai tad būs labs rezultāts. Tas nav tikai tehnisks darbs, tas ir darbs ar cilvēku. Vēl ir labi jāpazīst dažādie kosmētikas ražotāju produkti, lai izvēlētos klientam atbilstošāko.

Ko frizieris sagaida no klienta?

Jo klients ļauj vairāk izpausties, jo labāk, tad arī darba process ir radošāks, interesantāks, nav tikai standarts. Tas ļauj sevi pilnveidot. Protams, ir jāņem vērā klienta vēlmes, jo klienti ir dažādi, vieni zina, ko vēlas, citi – ne. Svarīgi ir nodibināt abpusēju kontaktu. Mēdz būt arī sarežģīti klienti. Piemēram, kāds vēlas tādu frizūru kā kādā attēlā, bet tā viņam īsti neatbilst. Jāspēj klientu pārliecināt par to, kas viņam piestāv labāk, izvēlēties veiksmīgāku variantu.

Vai ir bijuši kādi īpaši izaicinājumi friziera darbā?

Ir nestandarta pasākumi, kad jau iepriekš ir mazliet „jāpamoka savas smadzenes”, lai izveidotu klientei īpašu frizūru, vai, piemēram, kad klients vēlas pāriet no tumšiem matiem uz gaišiem, vai no gariem matiem uz īsiem. Rodas dzinulis izdomāt, kā to vislabāk izdarīt. Tas dod zināmu adrenalīnu, lielāku spriedzi. Parasti viss beidzas veiksmīgi, un klients aiziet apmierināts. Nav viegli arī tad, kad jāizšķiras, vai darīt tā, kā klients vēlas, vai tomēr mēģināt viņam ieteikt ko citu, kas viņam piestāvētu labāk.

Kas ir grūts šajā darbā?

Sākums ir grūts, vēl neizproti klienta vēlmes. Darbs liekas fiziski grūts, ilgās stundas kājās, rokas visu laiku gaisā, var rasties problēmas ar vēnām, arī alerģijas. Ar laiku jau pierod. Pieaugot salonu skaitam, palielinās arī konkurence. Lai gūtu panākumus un pakalpojums tiktu pirkts, liela nozīme ir kontaktēšanās prasmei. Saskarsmē arī ārējam izskatam, apģērbam, fiziskajai pievilcībai, higiēnai, stājai un gaitai ir ļoti liela nozīme. Vienmēr jābūt labā omā, kas arī nav viegli, jo klienti vēlas, lai viņus sagaida laipni, ar neviltotu smaidu.

Kā veidojas friziera karjera?

Karjeras kāpnes var veidoties tā: sākumā – ierindas frizieris. Darot darbu labi, veidojas sava klientūra. Ieteicams strādāt vienā frizētavā, jo darbavietas mainīšana nevieš uzticību klientos, tā viņus var zaudēt. Klientiem nepatīk nekonkrētība. Mani klienti zina, kur mani var atrast. Vēlāk jau notiek friziera izaugsme, piedaloties konkursos, parādot un pierādot sevi.

Ko Tu ieteiktu tiem, kuri vēlas kļūt par frizieriem?

Sākumā ir jāapbruņojas ar lielu pacietību un gribasspēku, jo uzreiz par frizieri nekļūst. Jāņem vērā tas, ko tev māca un ir jāpatīk strādāt ar matiem. Nepieciešama liela atdeve, mācoties un piedaloties konkursos. Šis darbs sniedz gandarījumu, kad redzi, ka klients aiziet apmierināts un darbs ir izdevies, bet galvenais – ir jāmīl darbs ar klientiem! Frizieris ir mākslinieks, un šai profesijai jāvelta nesavtīgs darbs un pūles, taču šis nebeidzamais pilnveides process noteikti ir to vērts.

Atjaunots 2017. gada 16. februārī
Publicēts 2012. gada 14. novembrī