Intervija ar Vitāliju Ivaņiščuku
VAS "Latvijas Pasts" eksprespasta kurjeru
Cik ilgi strādājat par eksprespasta kurjeru ”Latvijas pastā”?
Nedaudz vairāk kā sešus gadus. Kad 2014. gadā atgriezos Latvijā no darba ārzemēs, sāku meklēt darbu. Vairāk interesēja darbs, kas saistīts ar auto vadīšanu, būšanu ārā, komunicēšanu ar cilvēkiem, nevis uzturēšanos birojā vai citās četrās sienās. Pēc darba intervijas nešaubījos, ka šajā darbā ir viss, ko vēlos un tas man patiks.
Automašīnā nav gluži četras sienas, bet tā arī noslēgta, neliela telpa, kurā nākas pavadīt ilgu laiku.
Jā, mašīnā sanāk pavadīt daudz laika, bet tas tomēr ir citādāk, ir kustība, ir mūzika, mainās ainava aiz loga, pamani kādu pazīstamu cilvēku, pastāvīgi ir jāizkāpj, jākomunicē ar klientiem.
Kāda ir jūsu tipiskākā darba diena, ar ko tā sākas, beidzas? Kādi ir darba pienākumi?
No rīta atbraucu uz eksprespastu, paņemu darba automašīnu, piereģistrēju, cikos tā paņemta un ar to dodos uz noliktavu. Noliktavā katram kurjeram ir skapītis, kurā ievietots maksājumu termināls, mapīte, kā arī termināls paciņu pieņemšanai, izsniegšanai un saziņai ar klientu. Ar šo darba aprīkojumu dodos uz telpu, kur man ir salikts noteikts skaits sūtījumu ar adresēm. Pašlaik adrešu apjoms ir diezgan liels, līdz ar to, lai iekļautos daudz maz normētā darba laikā, man pašam ir nedaudz jāpāršķiro, ko varēšu aizvest šajā dienā un kas, varbūt, jāatliek uz nākamo dienu.
Kā jūs izvērtējat, ko var atlikt un ko ne?
Ir sūtījumi, kuri jāpiegādā obligāti norādītajā dienā, un ir klienti, ar kuriem eksprespastam ir noslēgta vienošanās, ka viņu sūtījumus neatstājam nākamai dienai.
Piegādājamos sūtījumus šķirojam, kraujam uz ratiem vai paletēm un pēc tam busiņos tādā kārtībā, lai priekšā būtu tie sūtījumi, kurus līdz klientam nogādās vispirms.
Uz savas maršruta lapas atzīmēju, kas tas ir par sūtījumu, lai to varētu ātrāk atrast. Pieredzējušāki kurjeri no rīta parasti klientiem piezvana un saskaņo piegādes laiku. Gadās arī kādreiz lielāki sūtījumi, smagāki priekšmeti, piemēram, ledusskapis, veļas mašīna, bet tādos gadījumos klientiem pārjautājam, vai pie saņemšanas būs kāds, kurš palīdz izkraut. Saskaņā ar darba drošības noteikumiem mēs vieni paši nedrīkstam celt sūtījumus, kuri sver vairāk par 25 kilogramiem. Taču mums ir pieejami speciāli rati smagāku sūtījumu nogādāšanai augšā pa kāpnēm vai pievešanai pie mājas. Ap pulksten 9 vai 9.30 izbraucam no noliktavas.
Pats veidojat piegāžu maršrutus?
Jā, apskatu piegādes adreses, izplānoju galvā, kā, kur braukšu, cikos, kur varu būt, ņemot vērā arī iepriekš sarunātos piegāžu laikus. Tā kā savu konkrēto apkalpojamo rajonu braucu jau ļoti ilgu laiku, neizmantoju ne navigāciju, ne GPS, savā maršrutā zinu katru māju, katru ielu un adresi.
Sadalu piegādes maršrutu tādos kā picas gabaliņos, un katru secīgi izbraucu. Manā vietā neviens cits to neplāno.
Ar jūsu pieredzi izdodas turēties pie grafika, vai gadās arī kavēt, tostarp no jūsu plānošanas neatkarīgu apstākļu dēļ?
Dažreiz gadās, ka nevaru iekļauties vēlamajā dienas grafikā un sanāk mazliet aizķerties. Mums nav tik strikti noteikts, ka darbs pulksten 8 jāsāk un 17 jābeidz. Citreiz gadās pastrādāt līdz 17.30, dažreiz līdz 18. Bet katrs kurjers cenšas iekļauties savā darba laikā un sūtījumu apjomā. Taču tā kā esam uz klientiem orientēts uzņēmums, bieži klienti ar mums sarunā nedaudz uzgaidīt, ja noteiktajā piegādes laikā klients vēl nav mājās. Ja gadās vairāki šādi klienti, tad darba diena ir mazliet garāka. Tomēr pamatā cenšamies turēties pie normēta darba laika, jo transporta vadīšana prasa papildu uzmanību un ir ļoti svarīgi, lai neesi pārguris.
Tad, ja izdodas sūtījumus izvadāt ātrāk, esat ātrāk brīvs, ja rodas aizķeršanās, beidzas vēlāk, kamēr visu izvadājat?
Jā, bet kā pieredzējis kurjers zinu savu dienas normu, ko varu izvadāt, nepārstrādājot daudz virsstundas. Zinu, ka varu apkalpot apmēram 70 adreses un līdz pulksten 17 bez problēmām tās piegādāt. Viss pārējais jau ir atkarīgs no klientiem: gadās, ka viņi nav pretimnākoši, gadās, kad aizkavē. Ja klients nonāk lejā vai jau gaida, tas ir fantastiski! Pārbaudi dokumentus, atsveicinies un zvani nākamajam.
Lai arī jums patīk komunicēt ar cilvēkiem, laika tam tomēr nav daudz. Daudz jāuzklausa jautājumi, kas nav jūsu kompetencē?
Nereti klienti jautā, kas sūtījumā iekšā un kā to lietot. Cenšamies ļoti ilgi ar klientiem nerunāt, jo, lai iekļautos dienas normā, jāstrādā ātri. Ir klienti, kuri ir priecīgi, ka saņem sūtījumus ļoti ātri, ir, protams, arī īgnie.
Kā sadzīvojat ar klientu īgnumu?
Cenšos neņemt tik ļoti pie sirds, neraugoties ne uz ko, novēlēt labu dienu vai vakaru, pasmaidīt, un atvadīties, pasakot: “Uz redzēšanos”, un braucu uz nākamo adresi.
Sūtījumi var būt dažādi, tostarp plīstoši, dažāda izmēra un smaguma. Jūs māca arī, kā atpazīt kādu iepakojumu, lai to nesabojātu?
Sūtītāja pienākums ir iepakot sūtījumu atbilstoši saturam, lai tas netiktu sabojāts – burbuļplēvēs, putuplastā vai citādi. Jārēķinās, ka sūtījums var nokrist, ka tam var tikt uzkrauts virsū kas smagāks. Ar savu sešu gadu stāžu jau esmu iemanījies sūtījumus atšķirt pēc sūtītāja uzlīmēm – vai sūtījums ir plīstošs un tam jāpievērš papildu uzmanība. Tad to nelieku starp lielām kastēm vai tādām, kuras var apgāzties, bet drošā vietā.
Jābūt arī fiziski spēcīgam, lai izcilātu sūtījumus vai ar tiem vairākkārt uzkāptu līdz piektajam stāvam?
Ļoti fiziski spēcīgs var nebūt, jo ir svara ierobežojumi, ko drīkstam celt. Tā kā mēs braucam vieni paši, cenšamies vienoties ar klientu, lai viņš iesaistās un palīdz, bet man arī nav problēmu klientam palīdzēt sūtījumu kaut kur uznest vai novietot. Taču noteikti jāpaēd pusdienas, jo vajag enerģiju, lai daudzreiz kāptu pa kāpnēm.
Daudzi nelabprāt paši dodas lejā pēc sūtījuma. Bet, tā kā esam uz klientu orientēts uzņēmums, mēs sūtījumu nogādājam līdz klienta durvīm.
Es parasti saku: kamēr čīkstēsi, ka negribi kāpt uz piekto stāvu, sen jau būtu uzkāpis, sūtījumu atdevis un jau brauktu pie nākamā klienta. Necenšos meklēt problēmu, kur tās nav!
Sākot strādāt bija kādas apmācības?
Jā. Iesācēji sākotnēji darbojas kopā ar pieredzējušiem kurjeriem, kuri pastāsta, kas un kā jādara, kā jāapkalpo klienti. Ir arī sūtījumi, par kuriem jāiekasē nauda, kuriem līdzi ir pavadzīmes, kuriem jāizsniedz pretī aizpildīti līzinga dokumenti, jo piegādājam arī sūtījumus, kuri ir iegādāti uz nomaksu. Pieredzējušais kurjers apmāca, kas ir jāņem vērā, izsniedzot sūtījumus, kādi dokumenti nepieciešami un kā tie jānoformē. Strādājam ar sūtījumu izsniegšanas skeneriem, kur tas atrodas, tādējādi kurjeram nevajadzētu palaist garām nevienu līzingu, pēcapmaksu vai pavadzīmi.
Apmācība ilgst aptuveni piecas, citiem desmit darba dienas – atkarībā no tā, cik pieredzējušajam kurjeram ir laiks apmācīt un cik ātri apmācāmais uztver informāciju.
Bet, jo ātrāk pats sāksi strādāt, jo ātrāk iemācīsies. Vienu, divas reizes izsniegsi līzinga dokumentus, sūtījumu ar pavadzīmi, un viss būs skaidrs!
Vai, ilgstoši strādājot šajā darbā, vēl kaut kas ik pa laikam jauns jāmācās, piemēram, mainoties tehnoloģijām?
Pēc pamatu apgūšanas nekas būtisks nemainās, lai gan daži jauninājumi tiek ieviesti ik pa laikam. Piemēram, samērā nesen ieviesa sūtījumu izsniegšanas skeneri, bet to apguve bija ātrs process – apguvām to vienas, divu dienu laikā.
Piegādājat kravas tikai Latvijā, Rīgā, vai arī ārpus valsts?
Piegādes veicam pa visu Latviju. Konkrēti mūsu nodaļa apkalpo Rīgu un tās tuvākos rajonus. Bet Eksprespastam ir arī sūtījumi uz ārzemēm, taču ar to nodarbojas cita nodaļa, ir sūtījumu apmaiņu cehs, kurā sūtījumi uz ārvalstīm tiek nosvērti, noformēti un kurus jau piegādā citi kurjeri.
Jums un arī citiem kurjeriem pamatā ir viens, savs maršruts, lai efektīvāk var visu saplānot un izdarīt?
Jā, katrā maršrutā ir savs kurjers. Bet jārēķinās, ka kāds kolēģis var saslimt, doties atvaļinājumā, vai dažkārt kāds aiziet no šī darba, tad jābūt gatavam braukt arī citā maršrutā. Katram kurjeram vēlams zināt vēl divus, trīs maršrutus, kurus viņš varētu izbraukt bez tā, ko brauc ikdienā. Personīgi es varu braukt vēl trīs – gan Rīgā, gan Ogres maršrutā.
Vai automašīnas vadīšanas prasmēm jābūt labākām kā vidējam personīgās automašīnas lietotājam?
Pirms sākt strādāt par kurjeru, es tomēr ieteiktu papraktizēties vadīt kravas busiņu.
Lai arī der "B" kategorijas autovadītāja apliecība, atšķirībā no vieglās automašīnas, kravas busiņam ir lielāki gabarīti, kuri ir jāizjūt.
Bet arī to var laika gaitā apgūt, galvenais, lai esi apņēmības pilns mācīties un veikli strādāt.
Prasību sarakstā ir arī prasme strādāt ar datoru MS Office vidē. Ko darāt pie datora?
Mums ir sava programma, kuru no rītiem izmantojam, drukājam savas stingrās uzskaites kvītis, skatāmies, kāda veida sūtījumi jāved, varam tajā pievienot, noņem nost vai pārvirzīt sūtījumus no viena maršruta uz citiem. Bieži gadās, ka cilvēki, kuri šos sūtījumus dala, precīzi nezina, kurā vietā kurjeram maršruts sākas, kur beidzas. Piemēram, manā maršrutā ir daļa Slokas ielas, kura iestiepjas arī cita kurjera maršrutā, bet to, ar kuru numuru šajā ielā sākas un beidzas mans maršruts, zinu tikai es. Tad izmantoju programmu lai pakoriģētu sūtījumu sadali. Bet pietiek ar vienkārša datora lietotāja prasmju līmeni.
Kādiem cilvēkiem šis darbs būtu piemērots, un kādiem labāk meklēt ko citu?
Manuprāt, šis darbs ir enerģiskiem cilvēkiem, ar vēlmi strādāt, nebaidīties vadīt kravas busiņu, komunicēt ar klientiem, nebaidīties no izaicinājumiem. Jaunāki un vīrieši gados var droši nākt strādāt uz eksprespastu. Ja ir kādas veselības problēmas, kuru dēļ nevar cilāt smagumus, tad gan no šī darba vajadzētu atturēties.
Strādājat tikai darbadienās un klasisku darba laiku vai darbs ir arī brīvdienās?
Es to uzskatu par lielu plusu, ka strādājam tikai darba dienās. Ir ļoti reti gadījumi, kad priekšniecība palūdz, vai nevarētu pastrādāt arī sestdienā, un arī tad kurjers var brīvi izvēlēties, vai strādāt, vai nestrādāt. Lielākoties brīvdienās nestrādājam.
Esat apmierināts ar atalgojumu?
Ar atalgojumu esmu ļoti apmierināts, tas ir pietiekami konkurētspējīgs šim laikam. Sūdzēties nevar. Bet līdz labam atalgojumam ir jānonāk, kā jau visos uzņēmumos, zināms laiks jāpraktizējas, lai varētu labāk nopelnīt.
Atalgojums tiek diferencēts atkarībā no paveiktā, cik sūtījumus izvadājat?
Jā, alga ir atkarīga no paveiktā, cik lielu sūtījumu apjomu esi izvadājis. Vienā mēnesī tā var būt mazliet lielāka, citā nedaudz mazāka. Jo pieredzējušāks esi un efektīvāk strādā, jo lielākas iespējas nopelnīt nedaudz vairāk.
Vai plānojat ilgi turpināt strādāt šajā darbā vai tas ir kā atspēriena punkts tālākai izaugsmei “Latvijas Pasta” sistēmā vai kur citur?
Pašlaik mani apmierina tas, ko es daru. Man ļoti patīk braukt ar mašīnu, nesēdēt uz vietas. Bet, ja būs kāda iespēja pavirzīties pa karjeras kāpnēm mazliet augstāk, krasi nemainot darba saturu, labprāt to izmantotu. Turklāt, droši vien, pienāks arī tā diena, kad pateikšu, ka pietiek skraidīt apkārt un jāpasēž mierīgāk. Bet pagaidām vēl par to nedomāju.