Intervija ar Alfrēdu Reinsonu,
SIA “GRIFS AG” objekta vecāko apsardzes darbinieku P. Brieža Rimi
Kā Tu izvēlējies strādāt šajā jomā?
Beidzot vidusskolu, nolēmu meklēt darbu. Izvēlējos apsardzi, jo iepriekšējos 6 gadus biju iesaistījies jaunsargu kustībā. Ikdienā aktīvi sportoju un nodomāju, ka apsardze ir tā vieta, kur varētu strādāt.
Kur mācījies un apguvi šo arodu?
Lai iegūtu apsarga sertifikātu, mācījos apsardzes kuros. Kursos apguvu gan teorētisko daļu – likumus, gan praktisko daļu tuvcīņā – speciālos cīņas paņēmienus. Veiksmīgi nokārtoju abu daļu eksāmenus un saņēmu apsardzes sertifikātu. Tas ir derīgs piecus gadus, pēc tam tas jāpagarina. Tā kā „GRIFS AG” strādāju jau septiņus gadus, tad sertifikātu esmu veiksmīgi pagarinājis.
Uz vietas darbā iepazinos ar atbilstošo dokumentāciju – Kvalitātes vadības sistēmas rokasgrāmatu, instrukcijām, rīkojumiem un citiem saistošajiem normatīviem. Darbavieta veic arī darbinieku instruktāžas un zināšanu pārbaudes. Jaunajiem darbiniekiem tiek nodrošināta pamatīga apmācība gan ar piemēriem no prakses, gan ar video materiāliem, parādot, kā ir jārīkojas, un kādas ir iespējamās kļūdas. Arī pieredzējušajiem darbiniekiem tiek nodrošinātas apmācības.
Svarīgi ir apgūt un ievērot katra apsargājamā objekta iekšējos kārtības noteikumus.
Kādi ir Tavi galvenie pienākumi?
Mans pamatpienākums ir nodrošināt kārtību un drošību objektā, t.i., RIMI lielveikalā. Mums ir trīs galvenie posteņi. Pirmais postenis ir video novērošanas telpa, kurā vairākos ekrānos vērojam notiekošo tirdzniecības zālē. Otrais postenis ir kases zona, kur palīdzam kasieriem veikt inkasāciju, risinām gadījumus, kad nostrādājusi trauksmes signalizācija. Trešais postenis ir preču piegādes zona, kur esam klāt situācijās, kad prece tiek piegādāta vai vesta prom, kā arī pārbaudām darbinieku personīgās mantas, viņiem dodoties prom no darba. Veicu arī lielveikala ēkas apgaitu ārpusē. Pārbaudu, vai visas ārdurvis ir aizslēgtas, vai kāds nav noķēpājis ārsienas. Vienlaikus objektā esam trīs apsargi, kuri dienas laikā maina savus posteņus. Tā kā esmu vairāk specializējies uz video novērošanu, tad saspringtākajā veikala darba laikā esmu tieši šajā postenī.
Es darbā ieroci nelietoju, taču, ja vajadzīga palīdzība, mums ir trauksmes poga, kuru nospiežot, ierodas palīgā operatīvie apsargi.
Kāda ir Tava darba ikdiena?
Darbs sākas astoņos. Ir dienas, kad strādāju līdz vienpadsmitiem vakarā, citreiz – līdz četriem pēcpusdienā. Katra diena ir savādāka. Nedēļas sākumā vairāk laika pavadu pie datora, rakstot nedēļas un mēneša atskaites, plānojot darba grafikus. Esmu objekta vecākais. Tas nozīmē, ka es organizēju arī pārējo divu apsargu darbu. Man jāprot precīzi un saprotami uzdot darba uzdevumus, kā arī izvērtēt viņu darbu, lai varētu viņus gan motivēt, gan attīstīt.
Tiekos ar veikala vadību, lai uzzinātu jaunāko informāciju un nodotu to darbiniekiem. Piemēram, vai tiek plānotas kādas īpašas akcijas. Nedēļas vidū pēc grafika sanāk mana kārta veikt video novērošanu un analizēt video materiālus. Pārbaudu darbinieku zināšanas, veicu instruktāžas, nepieciešamības gadījumā sniedzu padomus par rīcību dažādās situācijās. Nedēļas nogalēs man ir brīvdienas, un tad tiek plānots darbs bez objekta apsardzes vecākā klātbūtnes.
Mums ir noteikts stundu skaits, kas jānostrādā, taču var strādāt arī vairāk, ja vēlies papildus nopelnīt.
Vai apsardzes darbinieks var strādāt arī kā pašnodarbinātā persona?
Ikviens, kurš ir saņēmis apsarga sertifikātu, var strādāt arī individuāli, piedāvājot savus pakalpojumus apsargājamām iestādēm un uzņēmumiem.
Šo darbu var labi apvienot arī ar citiem darbiem vai pat ar studijām.
Pie mums, piemēram, strādā daudzi policisti, kuri apvieno šo iespēju ar savu pamatdarbu policijā. Ir gadījumi, kad cilvēki pēc dienesta policijā turpina darbu apsardzē.
Kādas prasmes un rakstura īpašības ir nepieciešamas, lai labi veiktu šo darbu?
Jābūt labai fiziskai sagatavotībai. Jāspēj pieņemt lēmumus, jāņem vērā noteikumi un jāvadās pēc instrukcijām. Lai arī kāda būtu situācija, jābūt laipnam pret pircēju. Bieži vien trauksmes signalizācija nostrādā dažādu ar pirkumiem nesaistītu iemeslu dēļ.
Tad ir jāspēj mierīgi un ar cieņu noskaidrot, kas pircēja mantās varēja izraisīt šādu reakciju. Svarīgi būt komunikablam un ar humora izjūtu. Tas noder saskarsmē ar kolēģiem, ar veikala darbiniekiem un arī ar pircējiem.
Strādājot šādā lielveikalā, regulārie pircēji apsargu jau atpazīst un sveicina.
Apsargam jānodrošina, lai pircēji veikalā justos droši un pasargāti. Vienlaikus jābūt modram un disciplinētam, prasīgam pret sevi un kolēģiem, kā arī godīgam pret klientu.
Kādi ir vislielākie izaicinājumi šajā darbā?
Jābūt zinošam nestandarta situācijās, jāspēj atrisināt konfliktsituācijas mierīgā veidā. Jāprot sastrādāties ar visiem veikalā strādājošajiem, sākot ar veikala vadību un beidzot ar krāvējiem.
Kas šajā darbā sagādā gandarījumu?
Gandarījumu sagādā tas, ka apmeklētāji jūtas droši manis apsargātajā objektā un pamana mūsu darbu. Viņi uzlūko mūs nevis ar bailēm, bet ar uzticēšanos. Gandarījums, ja izdodas novērst zādzību. Svarīgi, ka klients ir apmierināts. Patīkami, ka vadība novērtē manu darbu, uzslavē par labi paveiktiem uzdevumiem.
Kādas ir izaugsmes iespējas šajā profesijā?
Šajā profesijā strādāju jau no 18 gadu vecuma. Varu teikt, ka izaugsme ir atkarīga no paša vēlmes un spējām. Sākumā veicu uzrauga pienākumus, tad kļuvu par apsardzes darbinieku, tad par maiņas vecāko un nu esmu objekta apsardzes vecākais. Tālāk seko objekta vadītāja līmenis un operatīvais vadītājs.
Ko Tu ieteiktu jauniešiem, kuri gribētu apgūt šo profesiju?
Darbs apsardzē ir interesants un aizraujošs. Tas nav garlaicīgs, jo katra diena mēdz būt savādāka. Darbs no vienas puses nav grūts, taču ir atbildīgs. Šī ir vieta, kur vari pierādīt savas fiziskās dotības un zināšanas.
Varu ieteikt iesaistīties jaunsargos. Tā būs laba iespēja trenēt disciplinētību un attīstīt atbildības sajūtu.