Intervija ar Ričardu Rihardu Bringu
VAS "Latvijas Pasts" procesu un kvalitātes analītiķi
Cik ilgi strādājat "Latvijas Pasts" (LP) kā procesu un kvalitātes analītiķis? Šis jums ir pirmais darbs LP vai sākāt ar kaut ko citu?
Šajā amatā esmu piecus mēnešus, bet kopumā LP strādāju vairāk nekā gadu. 2019. gada septembrī sāku strādāt klientu centrā kā zvanu operators un 2020. gada 1. jūnijā kļuvu par procesu un kvalitātes analītiķi.
Kad nācāt strādāt uz jauno pozīciju, jums bija priekšstats, kas īsti būs jādara un vai šis priekšstats sakrīt ar realitāti?
Priekšstats ar realitāti sakrīt diezgan lielā mērā, jo virkne darba detaļu jau bija zināma iepriekš. Biju strādājis ar klientiem, atbildēju uz klientu zvaniem, mans darbs specifiski bija saistīts ar pakomātiem, kas LP bija jauns projekts. Tieši iespēja iesaistīties jaunos projektos mani ieintriģēja, jo bija izaicinājums iemācīties ko jaunu. Tā kā klientu apkalpošanā biju strādājis arī iepriekš, apmēram jau zināju, kas sagaidīs, un lielu pārsteigumu nebija. Lai gan, protams, jaunajā amatā bija sava specifika, vairākas lietas bija jāmācās no jauna, lai saprastu sistēmu, kā tā strādā un kā notiek process.
Pastāstiet, lūdzu, ko īsti dara LP procesu un kvalitātes analītiķis, kādi ir jūsu darba pienākumi, ikdiena?
Darba diena sākas ar pavadzīmju pārbaudi, kuras man kā procesu un kvalitātes analītiķim tiek nogādātas no "Circle K" degvielas uzpildes stacijām, kas ir viens no LP sadarbības partneriem un kurās klienti var saņemt sūtījumus.
Man jāpārbauda, vai ar šīm pavadzīmēm viss kārtībā, vai tiešām šīs degvielas uzpildes stacijas ir saņēmušas īstos sūtījumus.
Ja ir kādas problēmas, pētām, kāpēc sūtījums nav nonācis līdz šai degvielas uzpildes stacijai, vai ir bijusi kāda kļūda, kā rezultātā ir nosūtīts nepareizi. Tas tiek pārbaudīts katru rītu. Sazinos arī ar kolēģiem, kuriem klienti ir ziņojuši par dažādām problēmām ne tikai saistībā ar sūtījumiem uz "Circle K", bet arī ar sūtījumiem uz pakomātiem, eksporta sūtījumiem, kuri nav nosūtīti vai ir aizkavējušies kāda iemesla dēļ. Dažkārt gadās, ka sūtījumi noklīst kaut kur noliktavā, tad arī eju palīgā kolēģiem tos atrast.
Vienmēr izdodas atrast?
Vienmēr ne, bet, es teiktu, apmēram 95% gadījumu tomēr izdodas. Noteikti nav tā, kā cilvēki nereti saka, ka LP ir pazaudējis viņu sūtījumu. Visdrīzāk, tas kāda iemesla dēļ ir aizkavējies, visbiežāk avioreisu trūkuma dēļ, jo īpaši šajā Covid-19 laikā, kad ir mazāk avioreisu, un tādēļ nevaram nosūtīt sūtījumus. Protams, klienti ir neapmierināti, bet, kad visu izskaidrojam, viņi ir saprotoši un visbiežāk arī ir gatavi gaidīt. Ir gan arī tādi klienti, kuri vēlas savus izsūtītos sūtījumus saņemt atpakaļ – tad izsūtām tos atpakaļ un atvainojamies par sagādātajām neērtībām.
Jums vairāk ir darbs pie datora, darbs ar dokumentiem vai cilvēkiem?
Man ikdienā vairāk jāstrādā pie datora, jāatbild uz e-pastiem, jāsazinās ar degvielu uzpildes staciju darbiniekiem un jākontaktējas ar kolēģiem par esošajām problēmām. Ar klientiem man saskarsmes diemžēl vairs nav, lai arī gribētos viņiem uzreiz izstāstīt problēmas iemeslus. Bet es šo informāciju nododu kolēģiem klientu centrā, kuri sazinās ar klientiem.
Jums vairāk prasītos cilvēciskā komunikācija?
Esmu strādājis ar cilvēkiem, komunicējis, man tas patīk un vajadzības gadījumā būtu gatavs sarunāties ar klientiem, bet tā vietā labprāt komunicēju ar kolēģiem.
Jums jāgatavo arī statistikas pārskati un atskaites?
Jā, katru nedēļu degvielas uzpildes stacijām ir jāsagatavo atskaites, jāpārbauda, vai viss ir kārtībā, jānosūta tās degvielas uzpildes staciju darbiniekiem, kuriem jāpārbauda, vai tiešām ir izsniegti īstie sūtījumi. Ja nav, tad uzreiz meklējam. Ir vēl
jāsagatavo atskaites par kļūdām, kuras darbinieki pieļāvuši mēneša laikā, par nosūtītajiem sūtījumiem un arī par eksportā nenosūtītajiem un neienākušajiem sūtījumiem.
Statistikas veidošana ir kaut kas līdzīgs tam, ko māca koledžās, augstskolās, kas ir visai sarežģīts mācību priekšmets, vai jums ir savs know-how?
Ir apmēram tā, kā māca izglītības iestādēs, bet ir arī savi knifi, kurus paši pārbaudām, izrēķinām procentus, cik kvalitatīvi esam strādājuši, cik procentuāli daudz sūtījumus esam izsūtījuši.
Ko jūs esat mācījies un cik lielā mērā mācību vai studiju zināšanas jums ir nepieciešamas šajā darbā?
Es pagaidām esmu absolvējis tikai vidusskolu, tāpēc biju ļoti priecīgs, ka LP arī procesu un kvalitātes analītiķa pozīcijā bija iespēja sākt strādāt bez augstskolas diploma. Galvenais bija darba uzdevumu un specifikas izpratne, mērķtiecība un gatavība strādāt un mācīties procesa laikā. Tas ir ļoti liels pluss, ka šeit neskatās tik daudz uz tavu diplomu, bet uz to, cik labi vari paveikt savu darbu.
Kādas zināšanas un prasmes jums darbā nepieciešamas?
Vispirms būtiska ir vēlme strādāt - par slinkošanu jāaizmirst! Noteikti ir jāmāk komunicēt gan ar kolēģiem, gan klientiem. Jābūt apbruņotam ar pacietību, jo lielākoties te nekas nenotiek uzreiz, problēmas neatrisinās vienā mirklī, lai gan daudzi tā gribētu. Arī man dažkārt gribētos, lai viss notiek uzreiz, bet ir jāpaciešas un jāievēro noteiktā procedūra. Galvenais ir vēlme strādāt un apgūt darbam nepieciešamās prasmes.
Kādas datora programmas jums jāpārzina?
Tas, ko no datorprasmēm var iemācīties ārpus LP, ir viss Microsoft Office, gan Excel, gan Word, ko izmantojam vizbiežāk, tāpat e-pasts, ko, manuprāt, saprastu jebkurš. Vēl ir iekšējās pasta sistēmas, kuras kolēģi iemāca. Tās var apgūt tikai šeit uz vietas darba laikā.
Cik ilgu laiku jums prasīja to apgūšana līmenī, kas nepieciešama darbam?
Kārtīga visas sistēmas izprašana, kas nepieciešama man kā procesu un kvalitātes analītiķim, prasīja divas nedēļas. Bet tajā ir ļoti daudz sīkumu, kurus joprojām nezinu un katru dienu iemācos ko jaunu.
Tas jums šķiet interesanti vai drīzāk apgrūtinoši?
Man tas šķiet interesanti, ka darbā nav vienveidības, ka katru dienu vari iemācīties kaut ko jaunu.
Bet lielākoties, nākot uz darbu, jau zināt, kas jūs sagaida? Bieži mēdz gadīties kādi pārsteigumi, negaidītas situācijas?
Ir reizes, kad jau zini, ko darīsi, kad ir zināma rutīna, bet
ir dienas vai pat nedēļas, kad, atnākot uz darbu, nezini, kas tevi sagaidīs un kas būs noticis.
Protams, rodas arī problēmsituācijas. LP nodarbojas arī ar neadresētās reklāmas piegādi, kas ir manā pārziņā. Tie ir reklāmas bukleti, pašvaldību avīzes, kuru piegādi mēs nodrošinām. Te rodas dažādas kļūdas, kad kaut kas nav aizsūtīts vai ir aizsūtīts tikai daļēji. Tā gan gadās reti, bet gadās kādas cilvēciskās kļūdas, kuras jācenšas novērst pēc iespējas ātrāk, neatstājot līdz vēlākam laikam. Nekavējoties ir jāsazinās ar kolēģiem, kuri ir atbildīgi par saziņu ar klientiem, un jāizklāsta situācija, kuru mēģinām risināt pēc iespējas ātrāk.
Jums ir standarta biroja darba laiks?
Darba laiks ir standarta no plkst. 8 līdz 17 darba dienās ar pusdienu pauzi, piektdienās ir saīsinātā darba diena līdz plkst. 16. Tas man der ideāli, jo varu rēķināties ar noteiktu darba laiku un pēc tā nodarboties ar citām man interesējošām lietām, piemēram, apmeklēt volejbola treniņus un sacensības brīvdienās.
Pēc darba laika beigām nenākas vairs risināt darba jautājumus?
Nereti gadās, ka kolēģi no ceha vai maiņu vadītāji man zvana vakarā pēc astoņiem, deviņiem vai pat desmitiem – tas ir normāli.
Ja vien tajā brīdī varu runāt, vienmēr atbildu un palīdzu atrisināt radušos situāciju pēc iespējas ātrāk.
Ja to neizdarīšu, tāpat šī problēma būs jārisina no rīta, atnākot uz darbu, kad jau būs jādara citi darbi.
Varat strādāt attālināti, ja ir tāda vajadzība vai vēlme, vai šādai darba formai tomēr ir savi trūkumi un ne visu tā var izdarīt?
Ir iespēja strādāt arī attālināti, bet, protams, vismaz vienu vai divas reizes nedēļā vajag atbraukt fiziski līdz darba vietai. Iepriekš šo iespēju jau esmu izmantojis. Pirmās nepieciešamības lietām ir dators un mobilais telefons, tos var paņemt līdzi uz mājām. Iespējams, ka nāksies pierast arvien vairāk strādāt no mājām, kamēr Covid-19 izplatība nebūs ierobežota.
Šajā pozīcijā, izņemot varbūt sistēmas, kuras pieminējāt, jau esat visu apguvis, vai joprojām kaut kas jauns jāmācās klāt, jāiet kādos kursos vai jāiziet kāda papildu apmācība?
Manuprāt, apmēram 80% jau esmu iemācījies un izpratis, kā viss darbojas un kā labāk darīt, lai process ritētu iespējami efektīvi. Bet ir dažādas nianses, kuras vēl apgūstu, kuras mēs attīstām.
Lai vēl labāk nostiprinātu savas Excel prasmes, esmu pieteicies uz šīs programmas padziļinātas apguves kursiem, jo savā darbā šī programma jāizmanto diezgan daudz.
Samērā īsā laikā pārgājāt no vienas darba pozīcijas uz nākamo. Tā turpināsiet? Redzat karjeras izaugsmes iespējas LP vai kādā citā uzņēmumā šajā pašā jomā?
Esmu labs piemērs karjeras izaugsmes iespējām LP - ja ir vēlme, tad šeit ir iespēja veidot karjeru. Neilgā laika posmā es nokļuvu no amata klientu centrā uz augstāku amatu. Šeit vienmēr ir iespēja izaugsmei, ja vien ir vēlēšanās. Turklāt, ja tev nav pirmā līmeņa augstākā izglītība, LP palīdz tās iegūšanā, daļēji apmaksājot studijas un atbalstot darba apvienošanu ar studijām, kas arī vēlāk nodrošina karjeras izaugsmes iespējas. Es noteikti izmantošu šo iespēju, plānoju nākamgad sākt studēt uzņēmējdarbības vadību.
Redzat, ka tas noderēs arī turpmāk strādājot LP?
Noteikti! LP ik gadu uzsāk vairākus jaunus projektus, kuros var iesaistīties. Arī pašlaik esmu iesaistīts vienā jaunā projektā – "Elvi" veikalu produktu piegāde uz mājām. Tā ietvaros lauku ciematos piegādājam uz mājām "Elvi" internetveikalā pasūtītos produktus. Šis projekts ir pamazām iesācies Latgales reģionā un tiek arvien kāpināts projekta temps un apjomi, paplašinām to tālāk uz Kurzemi, Vidzemi un Zemgali.
Vai atlagojums ir pietiekami motivējošs, pozīcijai atbilstošs? Vai paļaujaties uz to, ka ar laiku, augot pieredzei, zināšanu un prasmju bāzei, tas arī atbilstoši augs?
Atalgojumu vienmēr var vēlēties augstāku, bet pašreizējā pozīcijā tas, manuprāt, tomēr ir pietiekami labs. Bet es saprotu, ka ir cītīgi jāstrādā, un, ja tu sevi pierādi, vienmēr ir iespēja runāt par algas palielinājumu. Šāda iespēja pastāv, ja vien spēj pierādīt to, kādēļ tavu algu vajadzētu paaugstināt.
Jūsu atalgojums ir saistīts ar darba rezultātiem vai ir cietā alga?
Pagaidām ir cietā alga, neatkarīgi no rādītājiem, bet, kā jau minēju – ja darāmā apjoms vai atbildība pieaug, ir iespējama algas likmes palielināšana. Manuprāt, tā ir godīga sistēma.