Intervija ar Natāliju Stasjukeviču un Ļubovu Usačovu,
AS "DZINTARS" parfimērēm
Kā Jūs izvēlējāties studēt ķīmiju?
Natālija Stasjukēviča (NS): Apmēram, 8. un 9. klasē domāju, ka studēšu farmakoloģiju, tāpēc lielāku uzmanību pievērsu ķīmijai un, kad 10. klasē bija klašu sadalījums pa virzieniem, izvēlējos dabaszinātņu klasi. Vēlāk sapratu, ka interese tomēr par bioloģiju ir lielāka.
Mēs katru dienu saskaramies ar matemātiku un ekonomiku, bet tomēr augstā matemātika ir tālu no mums un to nevari saredzēt ikdienā, bet bioloģija un ķīmija ir ļoti saistīta ar cilvēku, ar viņa veselību, un, studējot bioķīmiju, šūnu bioloģiju, mikrobioloģiju vai ekoloģiju, uzreiz ir redzama saite ar mūsu ikdienu.
Savā ikdienā dzīvē mēs saskaramies ar bioloģijas sasniegumiem un katrā mirklī mūsu organismā notiek bioķīmiskie procesi, piemēram, hormonu un fermentu sintēze un citi. 10. - 12. klasē man bija ļoti laba bioloģijas skolotāja, viņas ietekmē iesaistījos bioloģijas pulciņā, piedalījos arī bioloģijas olimpiādēs. Tāpēc arī nolēmu tālāk studēt Latvijas Universitātē bioloģiju. Studējot bioloģiju, apguvu arī pilnu ķīmijas kursu ķīmijas fakultātē. Kopumā var teikt, ka bioloģija ir ļoti saistīta ar citām zinātņu nozarēm - ar ķīmiju, fiziku un medicīnu. Mana kolēģe, Ļubova, savukārt, ir beigusi Ķīmijas fakultāti.
Kā Jūs nonācāt parfimērijas un kosmētikas ražošanā?
Kad biju tikko pabeigusi studijas, Nodarbinātības valsts aģentūras mājas lapā izlasīju darba sludinājumu par parfimēra vietu uzņēmumā Dzintars. Pirms tam, es nebiju domājusi, ka mūsu valstī varētu strādāt arī parfimēri. Domāju, ka tādi ir vienīgi Francijā. Protams, es zināju par Dzintaru, bet man pat prātā nebija ienākusi tāda doma, ka es šeit varētu strādāt. Kā jau meiteni mani interesēja kosmētika, patika lutināt sevi ar jaunām smaržām, iegādāties sev dažādus krēmus. Bieži gāju veikalos vienkārši pasmaržot parfimērijas jaunumus. Mēģināju arī pati samaisīt dažādas ēteriskās eļļas un pievienot krēmiem ar neitrālu smaržu. Līdz ar to nolēmu izmantot izdevību un aizsūtīju savu pieteikumu. Pirmajā intervijā notika deguna testēšana.
Man iedeva vairākus bloterus jeb testējamos papīrīšus, kas bija iemērkti eļļās, smaržkompozīcijās vai gatavos parfimērijas izstrādājumos. Uzdevums bija atpazīt piedāvāto aromātu – eļļu vai smaržvielu maisījumu. Ja nevarēju atpazīt, tad bija jāsniedz aromāta raksturojums – vai tas ir silts, auksts, kādu krāsu jūti, kur to var sastapt, kādas asociācijas ir ar šo smaržu. Man izdevās izturēt visas pārbaudes un saņēmu darba piedāvājumu
Šajā darbā palīdz, ja ir iepriekšējas zināšanas aromterapijā, bet būtiskākais ir spēja sajust un mācēt raksturot dažādas smaržas. Svarīga loma ir aromātu atmiņai. Tieši par parfimēru nekur nemāca, tās ir individuālas dotības un spējas kopā ar neatlaidību un vēlmi nepārtraukti mācīties.
Cik ilgi jau strādājat Dzintarā?
Šogad decembrī būs četri gadi.
Vai darbs ir interesants?
Jā, ļoti. Darbs ir radošs un daudzpusīgs. Visu laiku notiek jaunu parfimērijas veidu un kosmētikas smaržkompozīciju izstrāde, kā arī esošo kontrole. Veicam iepakojumu – flakonu, bundžu, futlāru – kontroli. Tiek veikta arī reaktoru, kur notiek produktu izgatavošana, maisīšana un izstāvēšana, smaržas kontrole. Tiek veikta smaržas kontrole arī reaktoriem, kur notiek produktu izgatavošana, maisīšana un izstāvēšana. Piemēram, cehā, kur ticis izgatavots viens krēms ar vienu smaržu, pēc reaktoru mazgāšanas mēs rūpīgi pārbaudām – vai tā smarža ir atbilstoša, vai nav palicis iepriekšējais aromāts un vai var sākt cita krēma izgatavošanu.
Daudz laika aizņem arī dokumentu noformēšana – receptūru pierakstīšana, protokolu noformēšana, kalkulācijas veikšana, izmantoto izejvielu dokumentu un drošības datu pārbaude. Papīrdarba ir daudz.
Parfimērijas izstrādes pirmajā posmā mēs rūpīgi izpētām parfimērijas produkcijas pasaules tirgus jaunākās tendences un mūsu produkcijas noieta tirgu. Visās pasaules malās atlasītie aromātu paraugi glabājas kompānijas smaržu bibliotēkā. Dzintars izmanto jaunākās parfimērijas ražošanas tehnoloģijas. Ekskluzīvus komponentus, kuros slēpjas firmas Dzintars izstrādāto aromātu pievilcība, mēs saņemam no pasaulē plaši pazīstamiem piegādātājiem Francijā, Vācijā, Austrijā, Anglijā, Šveicē un citām valstīm.
Apzinos, ka mūsu darbs ir unikāls un ļoti interesants. Parfimērijas māksla ir noslēpumaina, tās vēsture ir saistīta ar cilvēces vēsturi. Smaržas ir visspēcīgākie un arī vistrauslākie komponenti, kas cieši saistīti ar atmiņu, iztēli un intuīciju. Smarža nav objektīva. Vienu un to pašu rožu vai piparmētru eļļas aromātu katrs cilvēks uztver citādāk. Oža ir fenomens, kā var raksturot jaundzimušā, mammas, pavasara vai pirmās mīlestības smaržu, to ietekmē gan emocionālais stāvoklis, gan tautas kultūras konteksts, un daudzi citi apstākļi.
Kāda ir Jūsu darba nedēļa?
Es vairāk nodarbojos ar jaunu parfimērijas produktu izstrādi – tualetes un parfimērijas ūdeņu, odekolonu, smaržu, kā arī kosmētikas smaržkompozīciju izstrādi. Mūsu laboratorijā izstrādā smaržkompozīcijas lūpukrāsām, šampūniem un baltajai kosmētikai, lai produktiem būtu patīkams aromāts un nomāktu nepatīkamo bāzes aromāts. Tas nepieciešams, jo dabīgajiem ekstraktiem ir specifiska un spēcīga smarža.
Kuram rodas ideja par jauna produkta izstrādāšanu?
Jaunu produktu izstrādes ideju mūsu uzņēmumā var piedāvāt jebkurš darbinieks. Mūsu uzņēmumā ir kosmētikas, dekoratīvās kosmētikas, parfimērijas izstrādes laboratorija un iepakojuma dizaina izstrādes laboratorija, un visi var piedalīties radošajā procesā, piedāvāt savas idejas un vīziju. Arī mūsu galvenais „deguns” un ideju cilvēks - uzņēmuma valdes priekšsēdētājs.
Cik ilgi notiek jauna produkta izstrādāšana?
Var gadīties, ka jaunais produkts top viena mēneša laikā, bet kopumā process var ilgt vairākus gadus.
Ir jāpanāk, ka visas smaržas komponentes „saiet kopā” – gan smaržas sirsniņa, tās sākums un astīte savienojas.
Produktam ir jāseko modes tendencēm. Radot jaunu smaržu, ir jāņem vērā arī visi ekonomiskie aspekti - izejvielu izmaksas, gala produkta paredzamās izmaksas, jāievēro arī likumdošanas noteiktās prasības. Tāpat parfimērijas izstrāde ir cieši saistīta ar gatavā produkta dizainu.
Kā notiek jaunā produkta apstiprināšana?
Tā ir vesela procedūra. Sākumā testējām aromāta atbilstību mūsdienu prasībām, kopējai nošu kombinācijai, tā noturību. Ir svarīgi, lai aromāts pakāpeniski atvērtos, lai tas būtu harmonisks. Testējam to uz ādas (uz rokām), protams, smaržojamies pašas, piedāvājam smaržas citiem kolēģiem, arī draugiem.
Ja draugi pēc kāda laika piezvana un saka - zini, tas aromāts, ko tu devi, ir labs - tas jau ir apliecinājums, ka darbs izdevies. Ja nezvana, tad var arī neprasīt.
Visiem Dzintara izstrādājumiem tiek veikta testēšana vairākos etapos. Sākumā novērtē izstrādājuma kvalitāti izstrādes stadijā. Piemēram, parfimērijai tā ir fiziski ķīmiskā testēšana un ekspresizmēģinājumi. Tie notiek laboratorijā, kur gatavo produktu pārbauda pie kritiskajām temperatūrām no mīnus 20 grādiem līdz plus 50, dienas gaismas un ultravioleto staru iedarbībā. Šajos testos pievērš uzmanību, vai nav radušās nogulsnes, kurām noteikti nav jābūt.
Viens no svarīgākajiem testēšanas etapiem ir patērētāju vēlmju apstiprinājums. To mēs veicam, aptaujājot 80 cilvēkus četrās vecuma grupās: no 14 līdz 18 gadiem, no 19 līdz 35 gadiem, no 36 līdz 50 gadiem un no 50 gadiem un vecāki. Jaunu smaržu nākšana pasaulē notiek tikai tad, ja vismaz 90% respondentu katrā vecuma grupā būs iepaticies mūsu izstrādātais aromāts. Mēs veicam arī tā saucamo „slēpto testēšanu”: dalībniekiem piedāvā salīdzināt Dzintara smaržas ar citu plaši pazīstamu tirdzniecības marku parfimēriju, piedāvājot visu produkciju vienādos flakonos. Lai testējamais produkts nonāktu veikalos, mūsu uzņēmumā radītajam aromātam ir jābūt labākam.
Jūs strādājat smaržīgā vidē, vai Jūsu „deguniem” nav grūti?
Ļubova Usačova (ĻU): Esam jau pieradušas, dažreiz atpūtinām sevi no smaržām, pašas kādu brīdi neko nelietojam, vēdinām plaušas, staigājot mežā vai pie jūras. Mums nākas rūpēties par savu veselību. Bet pie šīm smaržām esam pieradušas, vairs bez tām nevaram.
Ko Jūs ieteiktu skolu jauniešiem?
Jau skolas laikā meklējiet interesējošo literatūru un informāciju, arī internetā un attīstiet sevī radošumu. Ir jāmācās valodas. Noteikti jātrenē atmiņa.
Ieteiktu pēc iespējas ātrāk trenēt savus ožas receptorus, piemēram, aizvērt acis un sasmaržot, kāds ir sarkanas zemenes un zaļas zemenes aromāts.
Mēs trenējamies nepārtraukti atšķirt un atcerēties dažādas eļļas, smaržas, jo, piemēram, rožu eļļas atšķiras pēc to izcelsmes valsts un rožu šķirnes. Mums ir paveicies, jo Dzintars iepērk tikai ļoti labas kvalitātes eļļas un izejvielas tieši no izgatavotājiem, piemēram, alveju tieši no Meksikas, žeņšeņu no Ķīnas – šo augu izcelsmes valstīm. Līdz ar to varam izbaudīt patiesas kvalitātes smaržu nianses.
Kādām ir jābūt rakstura īpašībām?
Jābūt pacietīgam, pedantiskam, radošam, emocionālam, bet harmoniskam. Šajā darbā nedrīkst būt pesimists. Ja kaut kas neizdodas, nedrīkst darbu pamest, ir jāturpina, līdz tiek sasniegts mērķis. Strādājam piecas kolēģes un esam draudzīga komanda.