Intervija ar Māru Medvedi,
Swedbank” AS maksājumu speciālisti
Kā Tu izvēlējies strādāt šajā jomā un kā apguvi šo profesiju?
Pēc vidusskolas izvēlējos apgūt tūrisma vadību. Paralēli mācībām strādāju. Ieguvu darba pieredzi veikalā, kas noderēja vēlāk, strādājot ar bankas klientiem. Bankā sāku strādāt vispirms kā klientu konsultants. Tad sešus gadus strādāju bankas filiālē kā klientu apkalpošanas speciālists. Kādā brīdī bija iestājusies rutīna. Sapratu, ka man patīk risināt ar maksājumiem un citiem norēķinu veidiem saistītas problēmas, piemēram, situācijas, kad klients atnāk uz banku un vēlas atsaukt vai mainīt pārskaitījumu. Sazinājos ar maksājumu speciālistiem, klausījos, kā viņi risina problēmas un mācījos. Ar maksājumiem strādāju nu jau divus gadus. Sākumā gan bija divu mēnešu papildu apmācības Zviedrijā, kur apguvu pamatus darbam ar starptautiskajiem maksājumiem.
Kādi ir Tavi galvenie pienākumi?
Kad klients ir aizpildījis veidlapu, kur norādījis, kam un cik lielu summu vēlas pārskaitīt, maksājumu speciālists ir tas darbinieks, kurš tālāk darbojas ar šo maksājumu. Viņš plāno maksājuma ceļu caur citām korespondentbankām, pārbauda un precizē informāciju, ja klients ir kaut ko nepareizi norādījis vai vēlas mainīt maksājumu. Es strādāju ar Zviedrijas klientu maksājumiem, bet citi kolēģi arī ar Latvijas klientu darījumiem.
Lielākā daļa maksājumu notiek automātiski. Lielākais darbs notiek ar starptautiskajiem maksājumiem (arī tad, ja vēlas šeit pat Latvijā ārvalstu valūtu pārskaitīt). Protams, mēs nestrādājam ar visiem maksājumiem. Mēs redzam tos sistēmā tajā brīdī, kad maksājumā ir notikusi kāda aizķeršanās, un tas nav izpildījies automātiski. Pārbaudām arī liela apjoma pārskaitījumus, lai nodrošinātu, ka tie notiks bez aizķeršanās. Bankas sistēmā var redzēt visu pārskaitāmās naudas ceļu un pārliecināties, ka viss būs kārtībā. Katrā valstī ir noteikts naudas limits, virs kura pārskaitījumi ir papildus manuāli jāapstrādā. Ir arī tipiskas kļūdas, kuras jālabo. Piemēram, citā valstī klienti pieraduši bankas kontu rakstīt savā veidā, un mēs jau zinām, ka tie būs jālabo atbilstoši mūsu sistēmai.
Esam nodaļa, kas strādā ar Zviedrijas klientu maksājumiem. Ir kolēģi, kas strādā ar ienākošiem maksājumiem, citi – ar izejošiem maksājumiem. Atsevišķi kolēģi, apstrādā starpbanku maksājumus, kuros klients ir liela finanšu institūcija (piemēram, pati banka, kura iesūtījusi maksājumu).
Nodaļā veicu sava veida maksājumu izmeklētāja darbu, kad jānoskaidro, kas par kļūdu ir radusies, jāatrod, kur nonākusi nauda un jāveic nepieciešamie labojumi, lai pārskaitāmā nauda veiksmīgi nonāktu klienta kontā.
Piemēram, ir gadījumi, kad klients attopas, ka ir norādījis nepareizu kontu. Viņš atnāk uz filiāli un lūdz veikt labojumus. Es esmu tas cilvēks, kurš sameklē maksājumu un veic labojumus. Izmantojot SWIFT sistēmu, sarakstos ar bankām, sūtu lūgumus veikt labojumus un novirzīt naudu pa pareizo ceļu.
Kāda ir Tava darba ikdiena?
Tā kā strādāju ar Zviedrijas klientu pārskaitījumiem, tad darba laiks ir pieskaņots Zviedrijas banku darba laikam. Strādāju no 9:30 rītā līdz 18:30 vakarā. Arī svētku dienas mums ir atbilstošas Zviedrijas tradīcijām, tāpēc dažas Latvijas svētku dienas paiet strādājot. Darbā izmantojam sistēmas, kas gandrīz visas ir zviedru valodā. Ikdienas darbs prasa saziņu arī ar Zviedrijas kolēģiem. Gan rakstos, gan mutvārdos kontaktējamies angļu valodā.
Pārsvarā darbs norit pie datora un pa telefonu, nepieciešamības gadījumā sazvanos ar kolēģiem. Darbs prasa precizitāti un uzmanību. Apjoms ir liels. Lielākoties sanāk saskarties ar standarta kļūdām, bet starp tām ir jāspēj atpazīst tie gadījumi, kad jārīkojas citādi. Veicot tā saucamos izmeklēšanas darbus, pareizi sadalot prioritātes, var strādāt sev piemērotā tempā. Piemēram, visus maksājumus dolāros jāveic līdz četriem dienā. Maksājumu apstrādes un SWIFT likumi, kā arī ikdienas prakse ir starptautiski pieņemtas rutīnas, mums tikai tās jāiemācās un jāievēro.
Standarta maksājuma apstrādei vidēji nepieciešama viena minūte, izmeklēšanas darbam var būt vajadzīgas desmit minūtes vai pat vairakas dienas. Nodaļā esam iemācījušies veikt arī citu kolēģu darbu, lai varētu viens otru aizvietot. Tas palīdz arī pret rutīnas veidošanos.
Kādas prasmes un rakstura īpašības ir nepieciešamas, lai labi veiktu šo darbu?
Jābūt pacietīgam, jo var atgadīties kādas tehniskas problēmas sistēmā, kas krietni palielina darba apjomu.
Ja esi precīzs un uzmanīgs, šo darbu vari iemācīties. Banku augstskolas izglītība nav noteicošā.
Jebkura akadēmiskā izglītība sniedz pamatzināšanas un attīsta logisko domāšanu. Šis ir analītisks darbs, kas mazāk saistīts ar tiešu klientu apkalpošanu. Mūsu nodaļu lielākoties veido darbinieki, kuri pirms tam strādājuši banku filiālēs kā klientu konsultanti. Līdz tam nebija bijusi atsevišķa nodaļa darbam ar Zviedriju, un šī bija jauna pieredze mums visiem. Viena no prasmēm, ko vajadzēja attīstīt, bija darbs ar citas kultūras cilvēkiem. Bija jāpierod, ka viņiem ir atšķirīgs izteiksmes veids, e-pastu kultūra un balss intonācija. Protams, valodas barjera rada savas problēmas. Prasmes sazināties, izmantojot elektroniskos kanālus, ir ļoti būtiskas, jo tu neredzi cilvēka seju, žestus un nevari būt drošs, ka uztver lietas pareizi.
Kas šajā darbā sagādā gandarījumu?
Man patīk, kad ir jārisina sarežģīti jautājumi. Sākumā šķiet, ka netikšu galā, bet tas spiež meklēt nestandarta risinājumus un, kad veiksmīgi atrisināta problēma, jūtos mazliet lepna.
Kādas ir izaugsmes iespējas šajā profesijā?
Attīstot savu pieredzi un zināšanas, varu kļūt par vecāko maksājumu speciālistu. Turpinot attīstību, arī par nodaļas vadītāju. Ir iespēja virzīties maksājumu sistēmu attīstības un uzturēšanas virzienā. Iespējas ir dažādas, ja izdodas saprast, kas ikdienas procesos interesē visvairāk.
Ko Tu ieteiktu jauniešiem, kuri gribētu apgūt šo profesiju?
Interesējieties, kā bankā lietas notiek, nevis pieņemiet visu par pašsaprotamu. Izjautājiet kaut vai klientu apkalpošanas speciālistus bankas filiālē, kā jūsu pārskaitījums nonāks pie saņēmēja. Tas attiecas uz jebkuru jomu, kas šķiet neskaidra kā klientam.
Ļoti noder lietišķās etiķetes zināšanas – kā pareizi rakstīt e-pastus, kā atbildēt uz telefona zvaniem un korekti sazināties ar dažādiem cilvēkiem. Protams, arī valodu prasmes ir ļoti būtiskas.