Intervija ar Vadimu Taraškeviču,

Starptautiskā lidosta "Rīga" gaisa kuģu apkalpošanas aģentu

Gaisa kuģu apkalpošanas aģentam jāorganizē, jākontrolē un jāveic kravas ielāde un izkraušana lidmašīnās, kā arī virkne darbu uz perona, apkalpojot lidmašīnas. Varat detalizēt, kas tie visi ir par darbiem?

Bagāžas uzkraušanas kontroli vairāk veic gaisa kuģu koordinators, kurš atbildīgs par reisa apkalpošanu, bet gaisa kuģu apkalpošanas aģenta galvenais uzdevums ir bagāžas nogādāšana no un līdz lidmašīnai, bagāžas iekraušana un izkraušana. Bez bagāžas mēdz būt arī pasts un cita veida kravas. Mūsu darbu organizē maiņas vecākais brigadieris, kurš nozīmē gaisa kuģu aģentus uz konkrētu reisu. Strādājam mazās komandās, lielākoties četratā. Ir izņēmumi, kad strādājam vairāki darbinieki, piemēram, apkalpojot lielās lidmašīnas un tādas, kur ir daudz kravas, kā arī tādas, kuru apgriešanās jānodrošina ļoti ātri, lai lidmašīna varētu pēc iespējas ātrāk aizlidot. Aviokompānijām ir atšķirīgi nosacījumi par to, kāds ir lidmašīnu apgriešanās laiks jeb cik ilgā laikā ir jāapkalpo lidmašīna, lai tā atkal varētu doties lidojumā. Komanda mēdz būt arī mazāka, ja ir neliela lidmašīna. Papildu iekraušanas un izkraušanas darbiem ir arī tādi papilddarbi kā trapa pozicionēšana pie lidmašīnas, lai pasažieri var izkāpt. Aģenti var arī iemācīties rīkoties ar speciālo tehniku un veikt lidmašīnas izstumšanu no iekāpšanas vārtu izejas.

Ko tas nozīmē?

Ja nav paredzēts, ka lidmašīnas pašas var izbraukt no konkrētā stāvlaukuma un tai priekšā neatrodas šķēršļi, lidmašīna ir jāstumj ārā. Vairākums stāvvietu tomēr ir tādas, kur jānodrošina gaisa kuģa izstumšana. To veic ar speciālu tehniku un traktoru, un tam nepieciešamas speciālas tiesības.

Jums arī tādas ir?

Jā, ir. Lidostā ir savi ceļu satiksmes noteikumi, kuri arī jāapgūst. Šīs un citas nepieciešamās apmācības notiek lidostas mācību centrā. Tajā tikām apmācīti arī visiem ar bagāžas apstrādi saistītajiem darbiem. Bagāžas komplektētāji komplektē bagāžu reisiem, sakrauj to ratos, un mūsu darbs ir to nogādāt līdz lidmašīnai, iekraut tajā un izkraut, kad lidmašīna atlido. Tad atbraucam uz stāvvietu, izkraujam bagāžu un nogādājam to ielidošanas zālē, kur pasažieri to paņem.

Kā saprotat, kur kura bagāža paliek, bet kura dodas tranzītā?

Visa informācija par bagāžas galamērķi ir norādīta uz birkas, kas ir uzlīmēta uz bagāžas roktura. Katrai lidostai ir savs trīs burtu kods, un, ja bagāža būs tranzītā, tad uz birkas būs vairākas lidostas. Ja augšējais uzraksts uz birkas nav RIX, bet citas lidostas abreviatūra, tad šādu bagāžu mēs liekam citviet un nogādājam tālāk uz komplektāciju, kur komplektētājs to noskenēs un ieliks attiecīgajos ratos uz citu reisu. Tā mēdz būt aviokompānijas “airBaltic” reisiem, kas vairāk sniedz tranzīta pakalpojumus, bet pārsvarā bagāža ir tikai līdz Rīgai.

Pamatojoties uz ielidojošā gaisa kuģa ielādes telegrammu jums arī jāorganizē un jāsagatavo darbam nepieciešamā perona tehnika. Kas tā par telegrammu un kā gatavojat tehniku?

Telegrammu sūta lidostas, no kurienes ienāk reiss un to gan atlidojošajam, gan izlidojošajam reisam parasti saņem gaisa kuģa apkalpošanas koordinators, kurš ir atbildīgs ne tikai par bagāžu, bet arī par degvielas uzpildi un citām lidmašīnas apkalpes darbībām, vai aģentu brigadieris, kurš organizē mūsu maiņas darbu. Viņi pasaka, cik būs bagāžas vienības, vai ir kāda krava, un, balstoties uz šo informāciju, mēs organizējam savu darbu. Aģenti pēc šīs informācijas nosaka, cik bagāžas rati būs nepieciešami, kas tā par lidmašīnu, kādu trapu izvēlēties un vai tas būs nepieciešams. Piemēram, “Ryanair” lidmašīnām ir savi trapi. Nosakām arī to, vai būs nepieciešama bagāžas lente, kuru izmantojam gadījumos, kad bagāžas nodalījums atrodas augstu.

Ja jums jāpārbauda lidmašīnas apkalpošanai nepieciešamā tehnika un aprīkojums, vai tas nozīmē, ka jums jābūt arī kādām tehniskām zināšanām?

Mēs pārbaudām  vizuāli tehnisko stāvokli, piemēram, lai riteņi, bremzes, un gaismas būtu kārtībā, lai tehniku varētu iedarbināt. Obligāts nosacījums tehnikas izmantošanai ir bākuguņu darbība. Bet par tehnisko problēmu novēršanu atbild cits tehniskais dienests un īpašas tehniskas zināšanas mums nav nepieciešamas.

Ko un kā māca apmācībās?

Apmācība ir pamatīga, jo darbs ir specifisks un arī saistīts ar dažādiem paaugstinātas bīstamības faktoriem. Ir skaņas, vibrācijas, kravās mēdz būt bioloģiski aktīvas, radioaktīvas un ķīmiskās vielas, tiek pārvadāti arī medicīnas preparāti, un jāzina, kā ar tiem apieties.

Kad 2008. gadā stājos darbā, apmācība ilga apmēram divas nedēļas. Lai varētu pareizi, kvalitatīvi un droši apkalpot lidmašīnas, darbiniekiem ir jābūt dažādiem sertifikātiem. Lidostas mācību centrā mācības vada profesionāli instruktori, kuri kvalificējušies starptautiski nozīmīgās mācību iestādēs (ECAC, ACI). Visiem instruktoriem ir praktiska pieredze attiecīgajās nozarēs. Mācībās apguvām, kā pareizi kraut, šķirot bagāžu, lasīt informāciju no birkām. Bez lidostas nosaukuma uz birkas ir arī sērijas jeb identifikācijas numurs, svītrkods, kas satur informāciju par pasažieri, datumu, reisu, uz kuru bagāža reģistrēta. Mācījāmies arī apieties ar pastu un specifisku kravu, var tikt sūtīti arī dzīvnieki un ir jāzina kā ar šādu “sūtījumu” apieties.

Jānokārto arī pārbaudījumi un jāiegūst sertifikāti?

Jā, pēc katras no mācību sadaļām kārtojam testu. Lai to nokārtotu, vismaz 80% atbilžu jābūt pareizām. Apmācībām beidzoties, par katru testu iegūstam sertifikātu.

Tad šo darbu Jūs varētu strādāt faktiski jebkurā Eiropas valstī?

Jā.

Papildu mācības bija nepieciešamas arī lidmašīnas izstumšanas tiesību iegūšanai?

Jā, turklāt, tās var kārtot tikai pēc zināmas darba pieredzes lidostā. Agrāk bija jānostrādā lidostā vismaz pusgads, lai iegūtu šādas tiesības. Ja vadītāja prasmes nav pietiekoši labas, izstumšanas laikā var viegli sabojāt lidmašīnas šasiju. Pats process it kā nav ļoti sarežģīts, bet darbs ir ļoti atbildīgs, tāpēc ne visi tiecas pēc šīm tiesībām. Mašīna, ar kuru tiek izstumta lidmašīna, ir lielgabarīta, sver vismaz 20 tonnas, bet tā kā ar to jādarbojas tikai slēgtā lidostas teritorijā, nav nepieciešamas C kategorijas tiesības, pietiek ar B kategoriju.

Vairums satiksmes noteikumu lidostā darbojas tāpat kā uz ceļa, bet ir arī savi specifiskie noteikumi. Tos regulāri atkārtojam un ik pēc diviem gadiem kārtojam testus. Līdzīgi arī citi testi un kursi tiek atkārtoti ik pēc gada vai diviem.

Šis nav lidostas “Rīga” izgudrojums, bet starptautiski atzīta pieredze, lai visa nepieciešamā informācija mums galvās būtu svaiga un mēs darbotos atbilstoši lidostas vērtībām, tostarp principam “Drošība pirmajā vietā”.

Bet arī mainās kādi nosacījumi, regulējums, kā dēļ kaut kas jauns jāmācās?

Ik pa brīdim kaut kas mainās, jo katrai aviokompānijai bez vispārpieņemtajiem lidmašīnu apkalpošanas noteikumiem mēdz būt papildu noteikumi, kuri nevar būt vieglāki par vispārpieņemtajiem. Viņi var prasīt, piemēram, papildu konusus, papildu darbības, apkalpojot lidmašīnas, lai pasargātu to no bojājumiem. Aviācijā mācās no kļūdām. Ja pasaulē kaut kur bijuši negadījumi un tikusi sabojāta lidmašīna, nereti tiek mainīti noteikumi, lai tas vairs neatkārtotos. Atsevišķas aviokompānijas arī ievieš savus papildu noteikumus. Tos nosūta lidostām un mums tie jāņem vērā.

Kādas vēl zināšanas, prasmes ir nepieciešamas? Prasītas arī nelielas krievu un angļu valodas prasmes un atsevišķu datorprogrammu pārzināšana. Cik tās nākas izmantot?

Angļu valoda, protams, ir vēlama un būs priekšrocība. Ar gaisa kuģu ekipāžu pamatā komunicē koordinators, bet mēdz gadīties, ka koordinators nav uz vietas, un, piemēram, pilots var palūgt, lai tiek izsaukti degvielas uzpildītāji. Labāk ir prast komunicēt, bet pamatā aģentiem ikdienā angļu valodas zināšanas nav nepieciešamas. Taču, ja ir vēlme augt profesionāli, tad gan angļu valodas prasmes būs noderīgas.

Kādas ir izaugsmes iespējas no šīs pozīcijas?

Pirmais solis varētu būt gaisa kuģu apkalpošanas koordinators. Tas ir cilvēks, kurš vada mūsu, aģentu komandu, koordinē reisa apkalpošanu, tostarp iekraušanu, degvielas uzpildi, atbild arī par pasažieriem, vai visi ir salonā, apkopo visu informāciju, aizpilda iekraušanas lapu un iesniedz to gaisa kuģa kapteinim. Viņam arī nepieciešamas iemaņas darbā ar speciālām datora programmām.

Jums pašam datorprasmes darbā ir nepieciešamas?

Minimāli. Ir jāprot atvērt e-pastu, lai iepazītos ar aktuālo informāciju par reisiem, reisu apkalpošanu, jauniem noteikumiem gan attiecībā uz gaisa kuģiem, gan kādiem ierobežojumiem, izmaiņām ceļu satiksmē un tamlīdzīgi.

Ir vajadzīga laba fiziskā sagatavotība? Uzturat sevi formā?

Fiziski jābūt spēcīgam, taču ne tik daudz spēcīgam, cik izturīgam. Lielākais atļautais bagāžas vienības svars ir 32 kilogrami, kas vīrietim nav tik liels. Vīrusa pandēmijas laikā līdz ar kopējo lidojumu skaita kritumu arī bagāžas apjoms ir krietni samazinājies, bet normālā darba režīmā ik dienu pārcilātās bagāžas kopējais apjoms dienā ir liels. Izturībai jābūt.

Cik reisus dienā aktīvās sezonas laikā nākas apkalpot? Kāda ir šī slodze?

Vidējais maiņas ilgums ir 10, varbūt 12 stundas, tajā laikā mēdz būt gan 10, gan 12 reisi, kuri lielākoties ir apgriezienu reisi, kas nozīmē, ka mums šo lidmašīnu vajag gan izkraut, gan iekraut. Bagāža reisos arī mēdz būt atšķirīga, piemēram, aviokompānijas “Ryanair” reisos mēdz būt 30 somas, bet aviokompānijas “Lufthansa” reisos var būt 100-130 somas. Koferi mēdz būt 30 kg smagi, mēdz būt 12 kg smagi, tāpēc grūti ir rēķināt vidējo rādītāju, katrā ziņā vairākas tonnas maiņā noteikti būs.

Vai pēc darba ir fizisks nogurums?

Tā kā strādāju jau vairākus gadus, organisms un muskuļi pie šīs slodzes jau ir pieraduši. Es neteiktu, ka nogurstu fiziski, vairāk varbūt emocionāli.

Ejat arī uz trenažieru zāli vai pietiek ar fizisko slodzi darbā?

Lidostā ir sava trenažieru zāle, dažas reizes to esmu izmantojis. Darbs mums ir specifisks, starp reisiem mēdz būt brīvs laiks, kuru var veltīt arī fiziskām nodarbēm. Es to parasti izmantoju kādas grāmatas vai informācijas lasīšanai internetā, bet uz sporta zāli eju savā brīvajā laikā. Trenējos gan vairāk priekš sevis, nevis specifiski darba vajadzībām. Bet, viennozīmīgi, uzturēt sevi formā ir labi un tas palīdz arī darbā, jo sports sniedz gan fizisko, gan psiholoģisko noturību.

Ņemot vērā darba specifiku, ka tas ir fizisks darbs, ir apmaksātas veselības apdrošināšanas polises?

Jā, lidostas darbiniekiem ir labas sociālās garantijas, ir ļoti laba apdrošināšanas polise, kura sedz vairākus medicīnas izdevumus. Turklāt ar katru gadu polise paliek labāka. Papildus tam lidostai ir arī sava poliklīnika, kurā gan nav viss medicīnas pakalpojumu klāsts, bet nepieciešamākais ir tepat, pie lidostas.

Esat apmierināts ar atalgojumu?

Ņemot vērā vispārējo stāvokli un darba tirgu Latvijā, es uzskatu, ka atalgojums ir pietiekams. Vienmēr ir, kur tiekties, var augt, un, ja šis darbs un atalgojums neapmierina, var meklēt citu.

Darbs ir maiņās, ir garākas stundas un vairāk brīvas dienas, vai grafiku var arī pielāgot vajadzībām?

Grafiks ir maiņās un darba laiks ir mainīgs. Mūsu vadība ņem vērā operatīvo situāciju, cik reisi dienā ir pieteikti, no kā arī atkarīgs mūsu darba grafiks. Bet grafiku sastādītāji cenšas to sastādīt darbiniekiem parocīgu. Šobrīd divas maiņas strādājam un divas dienas ir brīvas, bet vienubrīd strādājām diennakti, un trīs dienas bija brīvas. Grafiks mēdz mainīties.

Jums nereti jābūt gatavam mainīt kādus savus plānus un steigties uz darbu?

Grafiks ir zināms apmēram mēnesim, nav tā, ka pēkšņi izsauc uz darbu un jāskrien. Tagad, vīrusa izplatības laikā bieži esam gaidīšanas režīmā - zinām, ka šāda maiņa mums iezīmēta, tādēļ šajā dienā neko citu neplānojam, un iepriekšējā dienā maiņas brigadieris painformē, vai man nākt vai nenākt uz darbu.

Bet var iekrist maiņas arī svētku dienās un brīvdienās?

Protams, strādājam arī brīvdienās un tas tiek atalgots dubultā. Bet pašā Ziemassvētku un Jaunā gada vakarā lidmašīnas parasti nelido, tāpēc pārsvarā visi svētkus sagaida mājās.

Šis darbs ir ļoti piemērots jauniem, aktīviem cilvēkiem, tostarp studējošajiem, jo neesam tik noslogoti, lai neveltītu laiku vēl kaut kam citam, starp reisiem nereti ir pārtraukumi, kurus arī var izmantot, piemēram, mācībām, tāpēc daudzi aģenti vienlaikus arī studē. Studijas viegli var apvienot ar šo darbu.

Publicēts 2021. gada 7. jūnijā