Intervija ar Ivetu Utināni,

vadītājas vietnieci degvielas uzpildes stacijā Statoil, Rīga (Mežciems)

Kā Tu sāki strādāt uzņēmumā Statoil?

Pabeidzu vidusskolu Latgalē. Atbraucu uz Rīgu un iestājos Latvijas Kultūras akadēmijā  dramaturgos. Gribēju saistīt savu nākotni ar radošu darbu. Drīz sapratu, ka dramaturģija nav mans īstais aicinājums, tāpēc turpināju sevis meklējumus. Kādu laiku strādāju par mākslinieci noformētāju. Veidoju produktu noformējumus, cenu zīmes. Diemžēl šajā darbā iztrūka komunikācija ar cilvēkiem, jo darbu veicu patstāvīgi. Sajutu rutīnu un neapmierinātību ar sevi.  Kāds no manas ģimenes ieminējās par pārdevēja darbu uzņēmumā Statoil. Vēl tagad atceros, ka toreiz pat iedomāties nespēju sevi strādājam tirdzniecībā, taču izaicinājumu nolēmu pieņemt.

Statoil strādāju jau trīs gadus. Divus gadus biju pārdevēja Sarkandaugavas un Pļavnieku DUS, pēc tam otrajā Pļavnieku stacijā sāku strādāt par vadītājas vietnieci, bet tagad jau mēnesi esmu Mežciema DUS vadītāja.

Vai nebija žēl pamest saikni ar mākslu un radošajiem procesiem?

Draugi man vaicāja, vai man nav bail, centās brīdināt, ka kļūs garlaicīgi. Nezināju atbildi, tomēr nenobijos un izvēlējos mēģināt. Kad vienā no mēnešiem tiku atzīta par labāko pārdevēju, bija stimuls uzvarēt vēl.  Es pati sev izvirzīju mērķus, uz kuriem tiekties, un mērķtiecīgi attīstīju savas prasmes.

Šim darbam raksturīga dzīvība un dinamika, un man ir svarīga saskarsme gan ar kolēģiem, gan klientiem.

Piekrītu, radošums un mākslinieka talants šajā darbā nav nepieciešams, jo uzņēmumā ir izstrādātas iekšējās darbības vadlīnijas, kuras ir jāievēro.

Vai Tu turpināji mācības augstskolā?

Studijas palīdz darbam un otrādi. Šobrīd mācos Alberta koledžā uzņēmējdarbību un tirdzniecību programmā “Mārketings un tā inovācijas”. Uzņēmums ļoti atbalsta studējošos jauniešus. Uzņēmums ir noslēdzis vienošanos ar koledžu par studiju maksas atlaidēm, turklāt strādājošie studenti var pieteikties uzņēmuma piešķirtajai mācību stipendijai, ja izvēlētās studijas atbilst uzņēmuma darbības profilam un iegūtas zināšanas varēs izmantot tiešajā darbā.

Kādi ir vadītāja vietnieka darba pienākumi?

Vadītāja vietnieks cieši sadarbojas ar vadītāju. Es pat teiktu, ka viņi ir kā cimds ar roku. Ikdienā tie ir stacijas darbības nodrošināšanas darbi - darbs ar klientiem, pie kases, preču pasūtīšana, pieņemšana, papildināšana, pat tualetes uzkopšana. Papildus klāt nāk atbildība. Man kā vietniecei galvenais pienākums bija veikala uzturēšana un preču aprite. Rūpējos, lai noliktavā neveidotos krājumi, bet veikalā preces būtu pietiekamā daudzumā. Sekoju sortimenta maiņai. Par veikalu jutos lepna un gandarīta.

Katras stacijas vadītājs drīkst, izvērtējot darbinieku prasmes un talantus, sadalīt pienākumus pēc ieskatiem. Rēķinoties ar klientu plūsmu, vadītājs kopā ar vietnieku izvērtē darbinieku skaitu darba stundās.

Kādas ir Tavs darba stundu grafiks?

Es strādāju darba dienās no 7.00 līdz 15.00. Jāuzsver, ka uzņēmumā tiek respektēts katrs darbinieks, un, ja ģimenē ir mazi bērni vai esi students, darba grafiku drīkst pielāgot savām vajadzībām. Galvenais, nedrīkst pārsniegt normētās mēneša darba stundas.

Vai mani atšķirību darba ritmā starp stacijām?

Noteikti - atšķiras gan klientu plūsma, gan aktīvākās darba stundas, gan tas, ko cilvēki pērk. Mežciemā tikko sākām pārdot svaigi spiestu apelsīnu sulu, bet citur ir saldējuma kokteiļi. Šeit var nopirkt arī maizes klaipu, ko Pļavnieku stacijā nevar.

Vai darbā ir savas ēnas puses?

Brīžos, kad jūties saguris, ir jāprot saņemties un turpināt darbu. Ir dažādi pircēji un dažādas to prasības.

Var gadīties kašķīgi un neapmierināti klienti, tad arī pa tiešo saņemam visas viņu emocijas.

Tas ir pats grūtākais. Bet medaļai ir otra puse – ir klienti, kuri pie mums nāk izrunāties.  Mēs jau zinām, ko viņi parasti iegādājas, redzam, kā izaug bērni.

Uzņēmumā Statoil ir draudzīga komanda. Ja nepieciešams atbalsts vai vienkārši izrunāties, varam sazvanīties. Tā sajūta, ka tevi uzklausa un var palīdzēt savējais Statoil cilvēks, ir augsti vērtējama. 

Kad sajūti darbā gandarījumu par padarīto?

Kad redzu, ka aiziet laimīgs un priecīgs klients. Tas ir lieliski un vienmēr uzlabo garastāvokli.

Vai esi domājusi par savu karjeru nākotnē?

Esmu tikko uzsākusi jaunu posmu kā DUS vadītāja. Esmu laimīga, ka ik rītu uz darbu varu nākt priecīga. Jūtu, ka manas vērtības sakrīt ar uzņēmuma vērtībām, jo esam uz viena viļņa. Pagaidām redzu sevi šeit un neko citu darīt neplānoju.

Atjaunots 2017. gada 16. februārī
Publicēts 2016. gada 12. aprīlī