Intervija ar Aivu Zeltiņu,
pārdevēju Bauskas Statoil degvielas uzpildes stacijā
Cik ilgi jau strādājat Statoil uzņēmumā?
Uzņēmumā strādāju 17 gadus, jau no brīža, kad tas uzsāka darbību Bauskā. Pirms tam jau biju ieguvusi pieredzi tirdzniecībā, jo strādāju Bauskas Patērētāju biedrībā - Bauskas universālveikalā.
Kādos amatos Jūs pa šo laiku esat bijusi?
Es sāku kā pārdevēja un arī šodien ieņemu šo amatu. Man bijušas vairākas izdevības un piedāvājumi pāriet vietnieka vai vadītāja amatā, taču es sapratu, ka vadības procesi nav domāti man. Man patīk strādāt ar klientiem. Kā pārdevēja es jūtos kā zivs ūdenī. Vadītājiem daudz laika jāpavada pie datora, pasūtot preces veikalam, gatavojot atskaites. Nolēmu palikt tur, kur esmu, un darīt to, kas man patīk.
Pārdevējiem ir iespēja piedalīties sacensībās par labākā pārdevēja titulu.
Uzņēmums ir izstrādājis motivējošu bonusu sistēmu, kas veicina azartu piedalīties un uzvarēt. Tādējādi ar savu attieksmi un darbu var nopelnīt labu atalgojumu.
Kādas ir darba stundas?
Pārdevējam ir darbs rīta, vakara un nakts maiņās. Darba laikus nosaka katra stacija patstāvīgi, izvērtējot klientu plūsmu. Vasaras darba laiks atšķiras no ziemas. Piemēram, vasarā rīta maiņa sākas plkst. 6, ziemā - plkst. 8. Nakts maiņa ir no plkst. 22 vai plkst. 23 līdz plkst. 8. Bauskas DUS atrodas pie Lietuvas robežas, un lielākā aktivitāte ir rīta stundās. Līdz ar to nakts maiņa paiet nemanot. Bauskā esam vienīgais veikals, kas atvērts pēc plkst. 22. Vietējie iedzīvotāji atnāk pie mums gan uzkost, gan iegādāties vajadzīgo vēlajām vakariņām.
Ar ko atšķiras pierobežas DUS darbība no citām?
Mums ir daudz caurbraucēju, un, kopš ir ieviests eiro, krietni palielinājies ārzemnieku skaits. Nākas sazināties gan krievu, gan angļu valodās. Pie mums svešvalodu zināšanas ir liela priekšrocība. Tā gan nav obligāta prasība, bet pārdevējs jūtas pilnvērtīgāk, ja var atbildēt klientam viņa valodā.
Klientu jautājumi ir dažādi, piemēram, jautā, no kā sastāv hotdogs, kā aizbraukt uz Rundāles pili, kur atrodas viesnīca vai banka, vaicā ceļu uz Lietuvu. Esam kā neliels tūrisma informācijas birojs. Sanāk pašiem lasīt un meklēt informāciju. Mums noteikti ir jāpazīst vieta un apkārtne, kur dzīvojam. Klients zina, ka Statoil viņš saņems atbildi un palīdzību.
Vai nākas sniegt arī tehnisku palīdzību?
Jā, katru dienu. Tikko palīdzēju klientam noskrūvēt antenu un ieliet degvielu. Citreiz palūdz nomainīt logu tīrāmo slotiņu vai uzlikt navigācijas sistēmu. Jautā, kādam ir jābūt spiedienam riepās. Autovadītāji nemaz nezina, ka durvīs ir uzlīme ar nepieciešamā mērījuma norādi. Tās ir iemaņas, ko iemācās uz vietas – strādājot, no kolēģiem, lasot rokasgrāmatas.
Kādām ir jābūt rakstura īpašībām?
Pirmkārt, jāmīl cilvēki un jāpatīk komunicēt. Noder psiholoģijas zināšanas, jo klienti mēdz būt dažādi, arī neapmierināti. Statoil izgāju psiholoģisko apmācību par cilvēku tipiem un to reakciju, apguvu taktiku, kā apieties ar grūtajiem klientiem. Piecus gadus mācījos Rīgas pedagoģijas un vadības augstskolā, kur ieguvu personāla vadītāja izglītību. Man nebija mērķa kāpt pa karjeras kāpnēm, mācījos sevis dēļ.
Darbā man noder iegūtās zināšanas kultūras vēsturē, ētikā, kā arī padziļinātās psiholoģijas iemaņas.
Tas man palīdz izprast klientus. Tajā pašā laikā varu arī pati sevi izvērtēt un izanalizēt savu reakciju dažādās situācijās. Pārdevējam jāpiemīt arī tādām rakstura īpašībām kā centība un neatlaidība, jo tās palīdz sasniegt labus darba rezultātus.
Vai ir kādi izaicinājumi ikdienas darbā?
Tā saucamajās sastrēgumu stundās, kad ir lielākā klientu plūsma un izveidojas rindas, katram klientam nevaram pievērst nepieciešamo uzmanību, lai izstāstītu par visām esošajām akcijām vai sniegtu kādu papildu palīdzību.
Kādi ir gandarījuma brīži darbā?
Galvenais ir labi strādāt un būt lojālam pret uzņēmumu. Jāveic uzdevumi, kas ir uzticēti, un tas jādara ar entuziasmu. Ja klients ir apmierināts un redzi, ka viņš atgriežas, tad saproti, ka darbu esi izdarījis labi. Lielākais kompliments man bija, kad klients teica: „Es nesaprotu, kā jums tas izdodas, bet jūs strādājat tā, it kā šis benzīntanks piederētu Jums”.
Ir tik laba sajūta, ka redzi, ka klients aiziet ar smaidu sejā, un tu zini, ka viņš noteikti pie mums atgriezīsies.