Intervija ar Normundu Voliņecu,
SIA “GRIFS AG” operatīvo dežurantu
Kā Tu izvēlējies strādāt šajā jomā un apguvi šo arodu?
Mācījos par militāro autoatslēdznieku. Pastrādājot zemessardzē, sapratu, ka tas tomēr nav domāts man. Pabeidzu arodskolu un vajadzēja meklēt darbu. Paziņa piedāvāja darbu SIA GRIFS AG. Sāku strādāt kā apsargs. Tad kļuvu par maiņas vecāko. Sākumā pāris reizes aizvietoju kolēģus darbā pie dežūrpults. Tā pamazām apguvu šo darbu. Konsultējoties ar tehniskajiem darbiniekiem, apguvu dažādas apsardzes iekārtas. Manuprāt, lai strādātu šo darbu, obligāti sākumā jāpastrādā par apsargu. Tā ir iespējams iepazīties ar darbu uz vietas objektos. Arī apsargi visās nestandarta situācijās zvana uz dežūrdaļu un jautā mums padomu. Ir jāspēj atbildēt uz visdažādākajiem jautājumiem par praktiskām apsarga ikdienas situācijām. Šis ir darbs, kuru vari strādāt ļoti ilgi, lai gan pārsvarā manas profesijas pārstāvji ir vecumā līdz 40 gadiem. Darbā nepieciešamas labas datorprasmes, kas ne visiem vecākiem cilvēkiem ir atbilstošā līmenī.
Kādi ir Tavi galvenie pienākumi?
Esmu tas cilvēks, kurš saņem trauksmes signālus no apsargājamiem objektiem (dzīvokļiem, veikaliem, noliktavām u.tml.). Saņemot šo signālu, izanalizēju situāciju un nosūtu operatīvās grupas uz objektiem, kuros nostrādājusi trauksme. Tā kā es pārzinu visu situāciju, zinu, kuras grupas ir aizņemtas, vai ir jāpiesaista sadarbības partneru operatīvās grupas. Reizēm mūsu sadarbības partneru operatīvie dežuranti sazinās ar mani, lai nosūtītu GRIFS AG grupas uz viņu apsargātajiem objektiem. Vienlaikus sazinos arī ar klienta norādīto kontaktpersonu, lai noskaidrotu, vai pats klients nav pie vainas (piemēram, nav laikus nospiedis kodu vai izdarījis to kļūdaini).
Operatīvā grupa ir manas acis. Mēs dežūrdaļā pieņemam visus lēmumus par rīcību, bet viņi man ziņo par situāciju uz vietas objektā.
Ja ir notikusi ielaušanās, vispirms ir jāizsauc klients. Viņš būs tas, kurš izsauks policiju, jo varēs uzrakstīt iesniegumu par ielaušanos. Policijai, pamatojoties uz šo iesniegumu, būs tiesības iekļūt objektā. Ja ir sabojātas drošības iekārtas, tad klients piesaka mūsu tehniskā speciālista vizīti.
Operatīvajā dežūrdaļā monitoros visu laiku parādās ziņas par notikumiem apsargājamos objektos. Ja kādā no objektiem nostrādā trauksme, atskan skaņas signāls un parādās teksta logs, kurā atrodama sīkāka informācija. Elektroniski pieejama informācija arī par to, kurā zonā nostrādājusi trauksme un kāds ir objekta plāns. Protams, ikdienā strādājot, daudzu objektu informāciju zinu jau no galvas.
Jāpārzina dažādu apsardzes paneļu uzbūve un darbības principi. Klients var satraukumā neatcerēties, kas jādara, un zvana mums uz dežūrdaļu, tad palīdzam ar padomu.
Vispārīgi jāpārzina, kā darbojas visas objektā uzstādītās drošības sistēmu ierīces.
Piemēram, kā noņemt ugunsdzēsības trauksmi, lai piedegušas bulciņas dēļ naktī nesāk kaukt sirēna. Ja tu to nepārzināsi, būs jāveic vairāki lieki zvani, jākonsultējas ar tehniskajiem darbiniekiem.
Ja viss norit raiti, tad pārsvarā paiet pusstunda no trauksmes saņemšanas līdz brīdim, kad varam „slēgt” lietu. Kad ierodas policija, mūsu palīdzība nav vairs vajadzīga. Mums galvenais ir sagaidīt klientu, kurš var braukt arī no attālākas vietas. Reizēm problēma rodas, ja klients mums nav savlaicīgi paziņojis par objekta kontaktpersonu izmaiņām. Vienlaicīgi var būt vairāki izsaukumi. Lai arī datorā parādās informācija par notiekošo, vienalga ir jāspēj paturēt prātā, ko esi izdarījis, kam piezvanījis, ko tev ir atbildējuši. Ir arī speciālas atskaišu tabulas, kurās ierakstu atskaites par visiem notikumiem.
Vēl viens no maniem uzdevumiem ir video novērošanas veikšana objektos. Piemēram, jānovēro bankomāts, jo tur bieži notiek negadījumi. Katram objektam ir noteikts, kas un cik bieži ir jāpārbauda. Ir gadījumi, kad klienti paši zvana mums. Piemēram, no privātmāju rajona var piezvanīt, ka uz ielas redzētas aizdomīgas personas. Nosūtam ekipāžu apskatīties, jo mēs paši esam ieinteresēti nepieļaut ielaušanās gadījumus. Nereti darba gaitā, analizējot situācijas, varu saprast, kādi uzlabojumi būtu nepieciešami. Piemēram, ja kādam klientam pastāvīgi iedarbojas viltus trauksmes, mēs vienojamies, ka nepieciešama tehniķa apskate, lai varētu pārbaudīt detektoru.
Kontrolēju arī fiziskās apsardzes darbinieku ierašanos uz darba maiņu. Jākontrolē situācija un ja kāds kavējas, jānodrošina maiņa vai aizvietošana. Ja tehniskie darbinieki strādā objektos, viņi iepriekš sazinās ar mums, lai nereaģējam uz šīm trauksmēm.
Kāda ir Tava darba ikdiena?
Darbs sākas no rīta un ilgst līdz nākamās dienas rītam. Vienu diennakti strādāju, trīs diennaktis pēc tam man ir brīvas. Maiņas laikā daudz laika veltu trauksmes signālu apstrādei, operatīvās grupas darba koordinēšanai, sarunām ar klientiem pa telefonu. Tāpat visus zvanus pēc biroja darba laika saņemam Operatīvajā dežūrdaļā. Piemēram, ja zvana kāda persona un vēlas uzzināt informāciju par uzņēmuma sniegtajiem pakalpojumiem, mēs sniedzam personai pirmējo informāciju un apkopojam kontaktinformāciju, lai ar potenciālo klientu sazinātos attiecīgais speciālists.
Pārsvarā trauksme ieslēdzas no rītiem, kad cilvēki dodas prom no mājām vai ierodas darbavietās, un vakaros, kad cilvēki attiecīgi atstāj darbavietas un ierodas savās dzīvesvietās. Vasarā daudz viltus trauksmes parasti rada neaizvērti logi.
Kādas prasmes un rakstura īpašības ir nepieciešamas, lai labi veiktu šo darbu?
Jābūt ļoti nosvērtam cilvēkam. Jāstrādā ar visādiem cilvēkiem – jauniem, veciem, agresīviem. Jāprot atrast kopīgu valodu ar visiem. Vienlaikus jāspēj ātri reaģēt uz notiekošo.
Kas šajā darbā sagādā gandarījumu?
Patīk konfliktsituāciju risināšana. Laiks šajā darbā paskrien ļoti ātri. Nav neviena brīža, kad nav ko darīt. Reizēm runāju pa vairākiem telefoniem vienlaicīgi.
Kādas ir izaugsmes iespējas šajā profesijā?
Šis amats jau pats par sevi ir pakāpiens apsarga karjerā. Tālākais solis būs dežūrdaļas vadītājs. Ir bijuši gadījumi, kad mūsu speciālisti pāriet darbā uz tehnisko daļu.
Ko Tu ieteiktu jauniešiem, kuri gribētu apgūt šo profesiju?
Fiziskā izturība nav noteicošā, kaut arī ar sportu ir jānodarbojas. Šajā darbā svarīga ir problēmu risināšana. Jāsaprot, vai tev tas patīk.