Intervija ar Lindu Štāli,

viesnīcas "Hotel de Rome" viesu uzņemšanas dienesta vadītāju

Kā Tu izlēmi strādāt viesmīlības sektorā?

Šī izvēle notika netīšām. Mācījos Latvijas Kultūras akadēmijā un apguvu Latvijas – Vācijas starpkultūru sakarus. Kad paziņa vasarā piedāvāja darbu viesnīcas „Hotel de Rome” viesu uzņemšanas dienestā, ar prieku to pieņēmu. Tā man radās iespēja pilnveidot vācu un angļu valodas prasmes, kā arī nopelnīt naudu studijām. Domāju, ka pastrādāšu tikai vasaras mēnešos, taču darbs iepatikās, un viesnīcā turpinu strādāt joprojām.

Kāds bija ceļš no viesu uzņemšanas dienesta darbinieka līdz šī dienesta vadītāja amatam?

Sākumā es strādāju par viesu uzņemšanas dienesta speciālistu. Pēc tam – par vadītāja asistentu, tad mani paaugstināja par vadītāju.

Kādi darbinieki strādā viesu uzņemšanas dienestā?

Tajā strādā viesu uzņemšanas dienesta speciālisti un rezervēšanas speciālisti. Darbinieki strādā trijās maiņās – rīta, vakara un nakts.

Kādi ir Tavi galvenie pienākumi?

Viesu uzņemšanas dienesta vadīšana, pakalpojumu pārdošanas veicināšana, rēķinu un atskaišu sagatavošana, darbs ar sadarbības partneriem, tiešsaistes rezervēšanas aģentūrām, speciālo piedāvājumu veidošana u.c.

Kādas prasmes, rakstura īpašības ir būtiskas, lai labi veiktu šo darbu?

Manuprāt, ir nepieciešama sevis motivēšana. Ir jābūt viesmīlīgam, akurātam, pašorganizētam, precīzam, mērķtiecīgam. Ļoti svarīga ir atbildības sajūta un komandas darbs.

Kas, Tavuprāt, ir viesmīlība?

Viesim, pienākot pie viesnīcas letes, jābūt sajūtai, ka viesnīcas darbinieks vēlas, lai viesis pienāktu un lūgtu palīdzību. Nevis otrādi, kad viesis vēlas, lai darbinieks palīdz.

Kādi ir vislielākie izaicinājumi šajā darbā?

Atrast risinājumu jebkurai problēmsituācijai. Piemēram, bija gadījums, kad tehnisku problēmu dēļ pasažieru kuģis nevarēja atstāt ostu un pasažierus izmitināja viesnīcās. Man bija brīvdiena, bet saņēmu zvanu no recepcijas, ka mūsu viesnīcā jāizmitina un jāpaēdina apmēram 40 cilvēku. Vadīju situāciju pa telefonu, sazvanoties ar visiem viesnīcas dienestiem. Kad mums viss izdevās, bija neaprakstāma gandarījuma sajūta!

Vai ir sarežģīti strādāt šādā režīmā, kad arī brīvdienās ir jādomā par darbu?

Tas atkarīgs no dzīvesstila. Man patīk mans darbs, tādēļ to uztveru par pašsaprotamu, ka brīvdienās jāpārbauda e-pasts vai jāpiezvana uz darbu.

Kas ir grūts šajā darbā?

Viesmīlībā to sauc par „grūtajiem viesiem”, kuri ir neapmierināti ar visu. Mūsu uzdevums tomēr ir panākt, lai visi viesi būtu apmierināti.

Un kas šajā darbā ir pozitīvs, pievilcīgs?

Katra diena viesnīcā ir citāda, nav divu vienādu dienu. No viesiem es saņemu daudz pozitīvu emociju, kas motivē censties vēl vairāk.

Ko Tev ir devusi piedalīšanās un uzvara jauno profesionāļu konkursā EuroSkills 2010?

Pirmkārt, tā bija iespēja redzēt savus ārvalstu kolēģus, dažādu valstu viesnīcu darba standartus, salīdzināt citu dalībnieku rīcību un darba stilu līdzīgās situācijās un daudz ko mācīties no viņiem. Tā arī ir iespēja gūt starptautisku pieredzi un pārliecināties, ka to, ko dari, tu veic labi. Uzzinot, ka esmu ieguvusi zelta medaļu, bija ļoti liels gandarījums un prieks.

Kā viesu uzņemšanas dienesta vadītāja karjera varētu attīstīties tālāk?

Janvārī es pabeigšu Latvijas Universitātes vadībzinību programmas bakalaura līmeņa studijas, savukārt maģistrantūras studijas esmu nolēmusi saistīt ar tūrismu. Strādāt turpināšu viesnīcā. Ar laiku varētu izaugt par viesnīcas direktori, bet pagaidām ir daudz ko mācīties viesu uzņemšanas dienesta vadītājas amatā. Ir jābūt labām zināšanām, pamatīgai bāzei, lai ietu tālāk.

Ko Tu ieteiktu tiem, kuri grib saistīt savu karjeru ar viesmīlības nozari?

Viesmīlības nozarē strādājošam cilvēkam jābūt ieinteresētam par apkārt notiekošo – gan par sabiedrisko, gan par kultūras dzīvi, jo viesi uzdod visdažādākos jautājumus. Jābūt arī labām svešvalodu zināšanām, labām komunikācijas spējām, vēlmei ieinteresēti sarunāties, nevis vienkārši pļāpāt. Ir jāievēro lietišķā etiķete.

Atjaunots 2017. gada 21. februārī
Publicēts 2012. gada 14. novembrī