Intervija ar Jūliju Mihailovu,

skaistuma un veselības centrs „Amela” nagu kopšanas speciālisti

Kāpēc Tu izvēlējies strādāt par nagu kopšanas speciālisti?

Mans sapnis bija nodarboties ar skaistumkopšanu, tikai nespēju izlemt, vai tā būs frizēšana vai nagu kopšana. Man bērnībā patika sīkas lietas. Mamma bija rasēšanas un zīmēšanas skolotāja, un man patika zīmēt mazas lietiņas arī uz nagiem, piemēram, mazas glezniņas uz nagiem. Savukārt, tētis man no mazotnes ir ieaudzinājis, ka rokām ir jābūt kārtīgām, tāpēc bija vēlēšanās apgūt manikīra darbus. Vecāki tomēr uzstāja, ka man jāiegūst augstākā izglītība, kamēr galva strādā. Es, protams, paklausīju, bet tomēr piepildīju arī savu sapni.

Kā Tu sāki strādāt par nagu kopšanas speciālistu?

Esmu beigusi Latvijas Universitātes Ekonomikas vadības fakultāti, bet, kad mācījos 1. kursā, visi studenti kaut kur piepelnījās. Es izdomāju iziet nagu kopšanas kursus un sāku strādāt par manikīri. Varēju apvienot darbu ar mācībām, jo klientus pieņēmu pēc pieraksta. Pēc vairākiem gadiem es Cēsīs atvēru pati savu salonu. Esmu ne tikai nagu kopšanas speciāliste, bet arī uzņēmuma vadītāja vienā personā. Septiņus gadus es mācu arī citus nagu kopšanas speciālistus mācību centrā „Elisanda”. Vēl man ir salons „Amela” Rīgā, kur strādāju kopā ar savu kolēģi.

Kādi ir nagu kopšanas speciālista galvenie pienākumi?

Ievērot higiēnu, veikt dezinfekciju, instrumentu sterilizāciju, lai klients ne ar ko neinficētos. Tad veikt darbu profesionāli un kvalitatīvi: tas attiecas gan uz nagu apkopes izpildi, gan tās veidiem, gan kosmētikas atbilstību klienta ādai. Un sniegt konsultācijas, ieteikumus klientam. Ja ir šīs trīs lietas, tad tu esi vinnētājs.

Kādi ir vislielākie izaicinājumi Tavā darbā?

Es gribētu savu darbu sadalīt šādos laika posmos: darbs pirms krīzes, krīzes laikā un pēc krīzes. Katrā posmā bija savi izaicinājumi. Pirms krīzes cilvēki gribēja visu ko: gribēja nagu dizainu, aksesuārus, „Swarovski” akmeņus un spēja par to maksāt. Bija laiks, kad varēja sagaidīt, ka cilvēki ienāks salonā tāpat, bez pieraksta un kaut ko uztaisīs. Krīzes laikā klientu kļuva ievērojami mazāk, jo cilvēki vairāk pievērsās dabīgām lietām, paši sev kopa nagus. Pēc krīzes situācija stabilizējās, un patlaban darbojas pieraksta princips. Cilvēki plāno savu laiku, jūtams, ka viņi strādā vakaros, tāpēc rīta stundas mums ir brīvākas. Ja agrāk vairāk lika mākslīgos nagus, tagad pamatā apkopj dabīgos: saīsina, apvīlē. Tagad ir svarīgi, lai nagu kopšanas speciālistam ir pēc iespējas plašāks prasmju profils: nagu dizains, visu veidu manikīrs/pedikīrs, spa procedūras, problēmu (piemēram, plaisiņu) risināšana, jaunākās tehnoloģijas aparāti. Tad var savākt plašu klientu loku.

Kad vēl mācījos, man bija izaicinājums – vai iet uz ārstniecību vai vairāk uz nagu dizaina un stila izveidi. Cilvēki novērtē tavu darbu, ja tiek atrisināta kāda problēma, piemēram, ieaudzis nags, plaisājoši papēži. Tad, kad tu veido nagu dizainu, piemēram, sejiņu, eglītes, laka ātri nobružājas un tam nav ilgstošs efekts. Man gribējās gan gleznot, gan risināt problēmas. Tāpēc pirmajā posmā izvēlējos nagu dizainu, bet tagad pievēršos ārstniecībai. Es jūtu, ko mani klienti vēlas, daru to, ko viņi prasa. Ja kaut ko nezinu, piemācos klāt.

Ko klients sagaida no nagu kopšanas speciālista?

Sagaida rūpes, uzmanību un palīdzību, kvalitatīvu darbu un atbildību par to. Klients gaida meistara viedokli un piedāvājumu, lai varētu izvēlēties to, kas piestāv un patīk. Ļoti svarīgi, lai klienti arī paši rūpētos par savām rokām un kājām, koptu tās, jo es neesmu burve. Es klientus konsultēju, sastādu nagu kopšanai atbilstošu programmu, kura jāīsteno starp vizītēm pie manis, kā arī iesaku kosmētiskus līdzekļus. Ja viss ir paskaidrots un arī uzrakstīts, tad parasti klienti cenšas to pildīt. Klients grib, lai par viņu atceras un izturas kā pret īpašu cilvēku. Lai atcerētos savus klientus, var ieviest kartītes ar viņiem raksturīgām iezīmēm, piemēram, Intai patīk rozā krāsa. Tad es esmu jau sagatavojusies klienta uzņemšanai.

Un ko gaida nagu kopšanas speciālists no klienta?

Meistars gaida cilvēcisku attieksmi, cieņu. Sagaida, lai klients pasaka, ko viņš vēlas.

Kādi ir Tavi klienti?

Ir klienti, kam patīk likt mākslīgos nagus, jo tad tos var kopt reizi mēnesī. Dabīgie nagi jāapkopj reizi desmit dienās. Ir klienti, kas vēlas tikai apkopt nagus un tos nelako, lai tie paliek veselīgi. Ir tādi, kas vēlas izmantot jaunākās tehnoloģijas, piemēram, gēla lakas, kas ir ļoti ērtas ziemā, jo ļoti ātri nožūst un ir noturīgas. Parasti es savus klientus atceros un atpazīstu pēc viņu rokām un kājām. Tikai kvalitatīvi strādājot, var noturēt klientūru. Man tā ir ļoti liela.

Kādas rakstura īpašības ir vajadzīgas nagu kopšanas speciālistam?

Centība, lai darbs tiek darīts akurāti, kārtīgi. Meistaram jābūt komunikablam un saprotošam, ir jājūt cilvēks, tas, ko viņš tajā brīdī vēlas un kas viņam vispār piestāv. Jābūt zinošam, precīzam, pacietīgam. Ja pats esi komunikabls, izveidosies klientūra, kam patīk šī komunikācija. Vai otrādi – ja esi „klusā pele”, tad tev būs klienti, kam patīk klusums, kam svarīgs ir tikai kvalitatīvs darbs. Tomēr labāk ir klientam izrādīt, ka tu vēlies viņu uzņemt, radot sajūtu, ka viņš ir gaidīts un īpašs. Ir jābūt atbildības sajūtai, tostarp pret citu un savu laiku. Jābūt arī stilīgam, nevar atpalikt no modes, koptam, jo cilvēki taču nāk uz skaistumkopšanas salonu. Vajadzētu tīri psiholoģiski saprast tādas nerakstītas lietas kā apģērbs darbā: tam vajadzētu būt neitrālam un akurātam, nevajadzētu strādāt apģērbā ar dziļu dekoltē vai mini svārkos. Jābūt spējai un drosmei atzīt savas kļūdas, ja tādas gadās, un tās izlabot.

Kas Tev patīk šajā darbā, kas sniedz gandarījumu?

Man patīk apkalpot un palīdzēt cilvēkiem. Jo es vairāk dodu, jo vairāk saņemu atpakaļ. Gandarījumu izjūtu pēc labi padarīta darba, kad klients aiziet smaidīgs un laimīgs. Es sevi un klientus uztveru kā vienotu komandu. Arī no viņiem varu saņemt ieteikumus, piemēram, teātra kritiķe iesaka izrādi, cits klients iesaka labu ārstu. Kāds klients var man pajautāt, vai nezinu, kur var jauki pavakariņot. Tad atceros, ka cits klients man ko tādu jau ir ieteicis. Esmu kā izziņu dienests.

Kas ir grūts nagu kopšanas speciālista darbā?

Dažreiz klienti nerēķinās ar tavu laiku. Jo tuvāk tu sev pielaid cilvēku, jo draudzīgāks viņš kļūst un var lūgt manus pakalpojumus pat svētdienā. Un ar to jācīnās visu laiku. Grūti ir strādāt tad, ja klients atnāk nīgrs un uzvilkts, tad jādomā, kā viņu nomierināt.

Kāds ir nagu kopšanas speciālista darba laiks?

Cilvēki pucējas uz svētkiem, un tad ir jāstrādā brīvdienās, arī svētku dienās. Klusie mēneši ir oktobra beigas, novembris, janvāris, bet visvairāk darba ir vasarā. Darba laiks tiek pielāgots klientiem. Es pati sastādu savu darba grafiku mēnesi uz priekšu. Pazīstot savus klientus, zinu, cik katram laika jāvelta nagu sakopšanai. Nezināmiem klientiem parasti atvēlu vairāk laika, iekļaujot arī konsultāciju.

Kas vēl raksturīgs nagu kopšanas speciālista darbam?

Tas, ka par katru darbiņu tu tūlīt saņem naudiņu. Nav kā mēnesi strādāt un pēc tam tikai nākošajā mēnesī saņemt visu naudu. Ir jārēķinās, ka cilvēki pucējas vasarā un uz svētkiem, tāpēc ir tā, ka vasarā ir jānopelna arī ziemas mēnešiem.

Vai nagu kopšanas speciālistiem ir kādi profesionālie konkursi?

Jā. Ir nagu dizaina konkursi, kur ir dažāda specifika, piemēram, modelēti nagi. Es pati esmu piedalījusies vairākos konkursos Holandē. Vienā pat ieguvu sudraba medaļu.

Ko tu novēlētu tiem jauniešiem, kuri vēlas strādāt par nagu kopšanas speciālistiem?

Ir jāpadomā, vai tu spēj tiešā kontaktā apkalpot cilvēku un pieņemt viņu tādu, kāds viņš ir. Var, protams, izmācīties roku nagu apkopšanu, bet vajag ļoti stipri mīlēt cilvēku, lai varētu apkopt arī viņa kājas. Izvēloties skolu, nevajadzētu vadīties pēc maksas par mācībām, bet gan pārliecināties, kāds ir mācību programmas saturs, cik plašu prasmju paketi skola piedāvā. Svarīgi ir apgūt jaunākās tehnoloģijas. Jo zinošāks ir jaunais meistars, jo viņš vairāk var klientam piedāvāt un ir konkurētspējīgāks darba tirgū.

Atjaunots 2017. gada 17. februārī
Publicēts 2012. gada 14. novembrī