Personāls

Kad biznesa ideja izanalizēta biznesa plānā un atrasta nauda tā uzsākšanai, jāizšķiras, vai to darīsi vienatnē vai kopā ar kādu.

Nedomā, ka, kļūstot par uzņēmēju – sava uzņēmuma īpašnieku, tu automātiski kļūsti par vadītāju, kas tikai komandē pārējos. Tu vienmēr būsi galvenais sava uzņēmuma darbinieks, kam jādara visvairāk. Nereti ir tā, ka biznesa sākumposmā uzņēmējs viens pats pilda pienākumus, ko lielākos un pieredzējušākos uzņēmumos pilda dažādi darbinieki, – viņš ir gan vadītājs un stratēģis, gan grāmatvedis (uzzini vairāk), gan mārketinga speciālists (uzzini vairāk), gan preces piegādātājs klientiem.

Lai sākt biznesu būtu vieglāk, vari uzaicināt sev piebiedroties kādu partneri. Tas var būt draugs vai kāds no radiniekiem; iespējams, arī biznesa ideju jūs būsiet radījuši kopā. Svarīgi, lai jūs spētu sastrādāties un lai saskanētu biznesa plāni. Ieteicams jau pirms biznesa uzsākšanas ar kompanjoniem rakstiski vienoties, kādus pienākumus katrs uzņēmumā veiks, lai vēlāk nebūtu domstarpību.

Taču, kompanjons nav obligāts – vari lūgt konsultanta palīdzību vai piesaistīt īslaicīgu sadarbības partneri. Lemjot par to, vai tev nepieciešams biznesa kompanjons, padomā arī, kā strādājot tu jūties vislabāk. Ja esi sabiedrisks, tev piemērotāks būs darbs komandā, bet, ja esi patstāvīgs individuālists – labāk jutīsies, strādājot vienatnē.

Ar laiku, uzņēmumam augot, var rasties vajadzība pieņemt darbā algotus darbiniekus. Veidojot darbinieku komandu, balsties uz sava uzņēmuma vajadzībām un veicamajiem darbiem – lai katram no darbiniekiem darba nebūtu ne par daudz, ne par maz. Raugies arī, lai šie cilvēki spētu strādāt vienotā komandā un pildītu uzņēmuma mērķus. Brīdī, kad uzņēmumā parādās darbinieki, tev arī sevī jāsāk izkopt laba vadītāja prasmes. No tām atkarīga arī biznesa attīstība. Ikvienam uzņēmējam jāievēro arī ar likumu noteiktās darba devēja un darba ņēmēja tiesiskās attiecības (uzzini vairāk).

Atjaunots 2017. gada 21. martā
Publicēts 2013. gada 26. martā