Intervija ar Agnesi Egli

VAS "Latvijas Pasts" pasta nodaļas operatori

Cik ilgi esat šajā amatā?

Nepilnus piecus gadus

Kāpēc izvēle par labu „Latvijas pastam” un šai specialitātei?

Klientu apkalpošanā esmu strādājusi visu savu līdzšinējo darba mūžu – šī joma man ir tuva, man patīk strādāt ar cilvēkiem, tāpēc, uzsākot darbu „Latvijas pastā”, vēlējos šo savu iesākto ceļu turpināt. Atbildot uz jautājumu, kāpēc kā darba devēju izvēlējos tieši šo uzņēmumu, jāteic, ka man kā jebkuram darbiniekam ir būtiska stabilitāte – lai algu saņemu regulāri un noteiktajā laikā, lai uzņēmums nodrošina sociālās garantijas. Mūsdienās, manuprāt, šie aspekti ir ļoti svarīgi.

Lai kļūtu par pasta nodaļas operatori, kāds izglītības segums tiek prasīts?

Obligāti – vidējā izglītība. Ja kandidātam būs augstākākā izglītība – tas noteikti būs pluss. Gribu uzsvērt, ka ļoti svarīgas ir valodu zināšanas. Jo vairāk, jo labāk. Manā darbā ir jāzina latviešu valoda, krievu valoda, kā arī angļu valoda, jo pasta nodaļas apmeklē arī tūristi, ārvalstnieki, kuri Latvijā jau kādu laiku strādā un/vai studē. Iebraucējus galvenokārt interesē suvenīru iegāde, kā arī naudas nosūtīšana vai saņemšana. Valodas ir bagātība, kas ir svarīga ikvienā profesijā.

Ko bez valodu zināšanām vēl būtu jau skolas laikā jāapgūst, kas noderētu šajā profesijā?

Tas nav konkrēts mācību priekšmets, bet, vēloties strādāt jebkurā sfērā, kas saistīta ar apkalpošanu, ir jāizkopj saskarsmes, komunikācijas prasmes. Mēs apkalpojam klientus, mēs esam tie, kuri savā ziņā reprezentē uzņēmumu, tāpēc saskarsmes prasmēm jābūt augstā līmenī.

Cik klientus sanāk apkalpot dienā?

Grūti nosaukt konkrētu skaitli,

jo viena operācija, piemēram, konta atvēršana var aizņemt pat pusstundu, tikmēr sūtījuma izsniegšana – dažas minūtes.

Vai pasta nodaļas operatora darba ikdienā ietilpst arī tā sauktais papīru darbs?

Apkalpojot klientus, jā, nedaudz ir jāveic arī nepieciešamo dokumentu aizpildīšana, taču tas nav sarežģīti. Primārais mūsu darbā ir saruna ar klientu.

Vai, sākot strādāt „Latvijas pastā”, bija ievadapmācības?

Jā. Lai arī, kā iepriekš minēju, man bija pieredze klientu apkopošanā, tomēr katram uzņēmumam ir sava darba specifika, nianses, kas ir jāzina. Apmācības ietver gan teoriju, gan praksi. Starp citu, tagad pati vadu apmācības jaunajiem darbiniekiem.

Tāpat uzņēmums mums nodrošina papildus apmācības, lai mēs regulāri atjaunotu zināšanas un tās papildinātu ar jaunām vēsmām.

Sniedziet ieskatu vienā profesiju raksturojošā darba dienā.

Mēs strādājam maiņās – mūsu nodaļā darbs sākas pulksten 8 no rīta un noslēdzas 20 vakarā. Darba dienu veido klientu vajadzības jeb kādu pakalpojumu viņi vēlas, tostarp saņemt sūtījumu, veikt maksājumu, piemēram, samaksāt rēķinus, pārsūtīt naudu. Maksājumu veikšana ir ļoti populārs un pieprasīts pakalpojums pastā. Darbietilpīgs ir process, kas saistīts ar sūtījumu nosūtīšanu – tas prasa daudz laika, lai visu noformētu, paciņas ievadītu sistēmā, saliktu noliktavā. Ap Ziemassvētku laiku aktuāla kļūst preses abonēšana. Un jāatceras, darbs jādara precīzi un operatīvi. Ātrumam mūsu darbā ir nozīme, lai neveidotos garas klientu rindas.

Vai var teikt, ka darbīgākais laiks pastā ir ap Ziemassvētkiem? Cilvēki steidz abonēt presi, nosūtīt paciņas.

Darba apjomi jūtami pieaug jau sākot no novembra vidus un ievērojama klientu aktivitāte pasta nodaļās ilgst līdz pat janvārim, ieskaitot.

Kas jums pašai darbā sniedz vislielāko gandarījumu?

Apmierināts klients. Tāpat man patīk, ka man ir bijusi iespēja strādāt dažādās nodaļās – katrā savs kolektīvs, jaunas iepazīšanās, jauna pieredze. Patīk, ka man ir uzticēts vadīt jauno darbinieku apmācības – tā atkal ir citādāka darba šķautne nekā ikdienas darba pasta nodaļā.

Un kas ir lielākie izaicinājumi?

Apmierināts klients sniedz pozitīvas emocijas, taču klienti ir ļoti dažādi. Tāpēc operatoram ir jābūt ar stipriem nerviem, mierīgu raksturu, no klienta negācijām ir jāiemācās distancēties, neuztvert to personiski. Ļoti emocionālām cilvēkam šajā darbā būtu grūti, jo neatkarīgi no tā, kāds ir bijis iepriekšējais klients, nākamais klients jāsagaida ar smaidu, laipnu komunikāciju.

Bez kādām rakstura iezīmēm darbā neiztikt?

Cilvēkam jāmāk savaldīties, jābūt ar augstu stresa noturību.

Jāpiemīt empātijai, spējai izprast, saklausīt cilvēkus, jo ne vienmēr klients māk precīzi noformulēt savu vajadzību, operatoram ir jāpalīdz.

Vai par pasta nodaļas operatoriem strādā arī vīrieši?

Pārsvarā jau šajā profesijā strādā sievietes, lai gan teorētiski arī vīrietis šādām darbam būtu piemērots. Taču vīrieši parasti dodas uz citām pasta struktūrvienībām un amata pozīcijām.

Sacījāt, ka apmācat jaunos darbiniekus. Jūsu novērojumi – vai par operatoriem vēlas kļūt gados jauni cilvēki?

Jā, šī profesija sniedz ideālu zināšanu kopumu par klientu apkalpošanu. Tā ir laba starta platforma tālākai izaugsmei.

Un plašas izaugsmes iespējas iespējamas tepat uzņēmumā?

Protams, šāda iespēja tiek piedāvāta jebkuram. Man pašai tuva ir klientu apkalpošana un es šajā sfērā turpinu augt un pilnveidoties.

Vai arī nākotnē būs pieprasījums pēc pasta nodaļu operatoriem?

Domāju – jā. Piemēram, daļa vecāka gada gājuma cilvēki nekad neveiks maksājumus internetā paši. Viņi to nevar vai negrib apgūt, tāpēc izvēlas pastu kā vietu, kur veikt maksājumus.

Vai atalgojums ir motivējošs?

Pamatalga ir augstāka par minimālo. Papildus tai ir piemaksas par labi paveiktu darbu. Kā sarunas sākumā minēju, darbinieki augstu novērtē sociālās garantijas un stabilitāti, skaidru pārliecību, ka arī rīt būs darbs.

Publicēts 2020. gada 15. oktobrī